NYHETER

2013-05-18
OAS-rapport: diskutera legalisering
2013-05-17
CAN tar över Monitorprojektet
2013-05-17
Stora narkotikabeslag i Thailand
2013-05-16
Sex fängelsedömda i smugglarhärva
2013-05-16
Majoritet sprutpatienter har hepatit
2013-05-15
Magert missbruksförslag antaget
2013-05-15
Riksdagsdebatt om missbrukvården
2013-05-14
Hovrätt friar de flesta för mc-attack
2013-05-14
Svensk åtalad för kokainsmuggling
2013-05-14
Tollare nekar Cuf efter cannabisbeslut
2013-05-13
Summering av 10 års folkhälsoarbete
2013-05-11
Hårdrocköl stoppat på Systemet
2013-05-10
CUF vill legalisera cannabis
2013-05-10
Alpbakterie avstyr alkoholproblem?
2013-05-08
Utredare: förbjud inte eftersupning
2013-05-08
Stor cannabiskonferens i höst
2013-05-08
Vinbilen kör hem alkoholfritt
2013-05-07
Kalifornien får stoppa marijuanaapotek
2013-05-07
Muf-politiker skickas på drogkurs
2013-05-06
Unga: vuxna dricker för mycket
 
 

Klarlagt hur alkohol orsakar cancer

MINNEAPOLIS Hur alkohol kan orsaka cancer tror forskarna sig nu ringat in. När kroppen bryter ner drycken, så bildas acetaldehyd som kan skada DNA och ge kromosomstörningar, enligt en ny amerikansk studie.

Det är nära 30 år sedan forskare upptäckte att alkohol kan orsaka olika cancerformer, och fler har senare upptäckts. Men det är alltså först nu som forskare vid universitetet i Minnesota lyckats visa hur.

− Genom försök på frivilliga personer har vi nu de första bevisen på att den acetaldehyd som bildas när vi dricker alkohol skadar vårt DNA, säger professor Silvia Balbo till Daily Mail rapporterar Accent.

Acetaldehyd (ett ämne som påminner om cancerogenen formaldehyd) bildas när kroppen bryter ner alkohol, men som även kan skada DNA och ge cellförändringar.

I försöken fick ett tiotal personer dricka vodka en gång i veckan under tre veckor och dosen höjdes varje gång. Redan efter några timmar upptäcktes tillfälliga påverkningar i munceller och blodceller.

För de flesta läker kroppen sådana skador, särskild vid måttlig alkoholkonsumtion är risken för cancer liten, enligt Silvia Balbo. Men för personer som saknar ett enzym som i sin tur bryter ner acetaldehyd är risken större drabbas av exempelvis cancer i matstrupe.

Cirka 30 procent av personer med asiatiskt ursprung har lägre produktion av detta enzym, så även indianer och ursprungsbefolkning i Alaska, och har därmed större risk för cancer om de dricker alkohol.

Studien presenterade i veckan vid ett seminarie på American Chemical Society i Philadelfia.



Utskriftvänlig sida.

 

 NAVIGATÖR


TEMA

Är alkohol nyttigt?

Forskarstudier hävdar då och då att mindre mängder alkohol kan vara nyttigt och minska risken att drabbas av en viss sjukdom.

Samtidigt utpekas alkohol ligga bakom över 200 sjukdomar, tillstånd och skador (bl a cancer, mag- och leverproblem, hjärt- och kärlsjukdomar, psykisk ohälsa, fosterskador, olyckor och våldsbrott).


» Antalet cancerfall ökar i Sverige
» Hälsorisk att inte dricka alkohol?
» Cancerrisk redan vid lite alkohol

 LÄS MER I DRUGNEWS

2011-04-09
» Alkohol bidrar till cancer
2011-05-04
» Ny riktlinjer om alkohol-cancer i Australien
2011-11-29
» Alkohol ökar risk för bröstknölar
2012-10-08
» Faktablad om alkohol och cancer
 


Copyright © 1999 - 2013. Drugnews och skribenten. Upphovsrättskyddat material. Citera oss gärna, men ange källan! Drugnews använder s k cookies för att spåra om webbfrågor besvarats, samt för besöks- och användarstatistik. Cookies kan kopplas till datoridentitet, inte enskild individ.