Inte bara kalorierna i ölen gör dig fet
Alkohol är en faktor som ökar ätandet.
UPPSALA Alkohol, för lite sömn och mer tv-tittande bidrar till att vi blir feta. Det visar en ny analys från Uppsala universitet.
Det är forskare vid Uppsala universitet som i en metaanalys analyserat flera olika undersökningar för att se effekten av alkohol, för lite sömn och tv-tittande på hur mycket vi äter.
Det som de undersökt är om dessa faktorer bidrar till att vi äter mer, det är alltså inte effekterna av kalorierna i alkoholen eller att tv-tittande gör oss mer stillasittande som analyserats. Resultaten presenteras i en artikel i tidskriften The American Journal of Clinical Nutrition. Huvudförfattare är Colin Chapman vid Institutionen för neurovetenskap.
Resultatet visar att alkoholdrickande, för lite sömn och tv-tittande bidrar till ett ökat omedelbart ätande, där alkoholen visad sig ha störst effekt.
- Många studier har visat att vi dricker mer alkohol till vardags, ser mer på tv och sover mindre än för några årtionden sedan. Vår analys talar för att detta bidragit till den pågående fetmaepidemin, säger Colin Chapman till Upsala Nya Tidning.
Forskarna menar att resultaten understryker vikten av att människor känner till den påverkan olika livsstilsval har för att öka ätandet och därmed framtida viktuppgång. De hänvisar också till forskningsresultat som tyder på att förändringar, till exempel genom att dricka mindre alkohol, sova bättre och titta mindre på tv, också ger resultat.
- Att dra ned på tv-tittande och alkoholkonsumtion och sova lite längre kan i bästa fall fungera som en sorts naturliga ”bantningpiller”, säger Colin Chapman till UNT.
• Läs hela artikeln (pdf): Lifestyle determinants of the drive to eat: a meta-analysis
Av Drugnews/JÖ
Publicerad: 2012-07-30 00:29
|