Alkohol ökar risk för bröstknölar
BOSTON Unga kvinnor med bröstcancer i släkten kan minska risken drabbas av godartade cystor i brösten genom att inte dricka alkohol. Det har amerikanska forskare kommit fram till.
Alkohol kan kopplas till flera cancersjukdomar. Och både måttlig och hög alkoholkonsumtion ökar risken för kvinnor att få bröstcancer har forskare tidigare visat i stora studier.
Nu menar forskare vid Harvard Medical School i USA att unga kvinnor vars nära släktingar fått bröstcancer genom att undvika alkohol kan minska risken att drabbas av godartade cystor, en vanlig riskfaktor för bröstcancer.
Forskarna har studerat data från en stor studie som följt nära 6 900 amerikanska flickors uppväxt sedan 1996. Av dessa hade 67 kvinnor vid uppföljningar 2005 och 2007 drabbats av godartade knölar i brösten.
De som hade nära släktingar som drabbats av bröstcancer och drack mer än ett glas per dag (sju glas i veckan) hade mer än fördubblad risk att få godartade cystor, jämfört med dem som drack mindre eller inget.
Hos unga kvinnor som inte hade cancer i familjen var det andra faktorer som inverkade för risken av att få cystor, såsom midjemått, längd och BMI som barn, rapporterar Dagens medicin och tidskriften Cancer där studien publiceras.
• Fotnot: Länk till sammanfattning av studien i Cancer.
Av Drugnews/SL
Publicerad: 2011-11-29 16:10
|