NYHETER

2013-05-24
Missbrukares barn agerar föräldrar
2013-05-24
Haschleverantörer greps i Köpenhamn
2013-05-23
Marijuana blir svinföda
2013-05-23
Gävlebor kissar mycket cannabis
2013-05-22
Turkar dömda för falsk whisky
2013-05-22
Fler nätdroger på väg stoppas
2013-05-21
Snussmugglare fällda i hovrätten
2013-05-20
Åtal för 375 kilo cannabis i lastbil
2013-05-18
OAS-rapport: diskutera legalisering
2013-05-17
CAN tar över Monitorprojektet
2013-05-17
Stora narkotikabeslag i Thailand
2013-05-16
Sex fängelsedömda i smugglarhärva
2013-05-16
Majoritet sprutpatienter har hepatit
2013-05-15
Magert missbruksförslag antaget
2013-05-15
Riksdagsdebatt om missbrukvården
2013-05-14
Hovrätt friar de flesta för mc-attack
2013-05-14
Svensk åtalad för kokainsmuggling
2013-05-14
Tollare nekar Cuf efter cannabisbeslut
2013-05-13
Summering av 10 års folkhälsoarbete
2013-05-11
Hårdrocköl stoppat på Systemet
 
 

Besviken forskningschef

WAXHOLM WHO:s forskningschef om cancer-jämförelser, Robert Bann, som ansvarat för den senaste internationella sammanställningen om riskerna med alkoholkonsumtion och cancer, är besviken över de hittills uteblivna reaktionerna i medlemsländerna.

Han medverkade i tisdags på Systembolagets årliga forskarkonferens på Skarpö. Han berättade att mindre än två glas vin per dag ökar kvinnors risk för bröstcancer.

Rapporten, som publicerades i december, går igenom en mycket stor mängd av världens samlade cancerforskning som kan ha beröring med alkoholkonsumtion. Den konstaterar att alkoholen är ett cancerogent ämne som påverkar bland annat mun, svalg, matstrupe, lever och ändtarm, samt alltså bröstcancer för kvinnor.

Sammanställningen bekräftar det som visade sig redan 1987 då den första studien gjordes om sambanden mellan cancerrisker och hög alkoholkonsumtion.

Dessa fakta har ännu inte lett till några starkare reaktioner från ansvariga myndigheter i WHO:s medlemsländer, enligt Robert Bann från världshälsoorganisationens cancerforskningsinstitut, IARC. Anmärkningsvärt då den nya studien tydligt visar på samband mellan alkohol och bröstcancer (vanligaste cancerformen bland svenska kvinnor idag).

WHO beräknar att 50 000 personer dör i alkoholrelaterad cancer i Europa varje år, 10 000 av dessa i bröstcancer.

Sambanden nämns dock i den globala WHO-strategi som antogs våren 2010 och nu sprids bland medlemsländerna. Riskerna har även följts upp av enskilda EU-parlamentariker, som pekat på vikten att minska konsumtion för att förebygga dessa cancerformer, och i maj på ett WHO-möte i Moskva.

• Fotnot: Rapporten ”IARC Monographs on the Evaluation of Carcinogenic Risks to Humans”, (volym 96, 1440 sidor), publicerades i december ifjol.



Utskriftvänlig sida.

 

 NAVIGATÖR


 LÄS MER I DRUGNEWS

2009-08-28
» Alkohol en växande global börda
2011-02-12
» WHO: gör mer mot alkoholskador
2011-04-09
» Alkohol bidrar till cancer
2011-05-04
» Ny riktlinjer om alkohol-cancer i Australien
2011-11-29
» Alkohol ökar risk för bröstknölar
 


Copyright © 1999 - 2013. Drugnews och skribenten. Upphovsrättskyddat material. Citera oss gärna, men ange källan! Drugnews använder s k cookies för att spåra om webbfrågor besvarats, samt för besöks- och användarstatistik. Cookies kan kopplas till datoridentitet, inte enskild individ.