NYHETER

2013-05-18
OAS-rapport: legalisera marijuana
2013-05-17
CAN tar över Monitorprojektet
2013-05-17
Stora narkotikabeslag i Thailand
2013-05-16
Sex fängelsedömda i smugglarhärva
2013-05-16
Majoritet sprutpatienter har hepatit
2013-05-15
Magert missbruksförslag antaget
2013-05-15
Riksdagsdebatt om missbrukvården
2013-05-14
Hovrätt friar de flesta för mc-attack
2013-05-14
Svensk åtalad för kokainsmuggling
2013-05-14
Tollare nekar Cuf efter cannabisbeslut
2013-05-13
Summering av 10 års folkhälsoarbete
2013-05-11
Hårdrocköl stoppat på Systemet
2013-05-10
CUF vill legalisera cannabis
2013-05-10
Alpbakterie avstyr alkoholproblem?
2013-05-08
Utredare: förbjud inte eftersupning
2013-05-08
Stor cannabiskonferens i höst
2013-05-08
Vinbilen kör hem alkoholfritt
2013-05-07
Kalifornien får stoppa marijuanaapotek
2013-05-07
Muf-politiker skickas på drogkurs
2013-05-06
Unga: vuxna dricker för mycket
 
 

Ny riktlinjer om alkohol-cancer i Australien

CANBERRA Sambandet alkohol och cancer är vanligare än vad forskare tidigare trott. Var femte bröstcancer och över 5000 av alla cancerfall årligen i Australien kan kopplas drickande, visar en studie. Där ändrar Cancerrådet nu sina riktlinjer om alkohol.

Cirka fem procent av alla cancerfall i Australien kan kopplas till långvarigt konsumtion av alkohol, ungefär 5070 fall per år. Det visar en analys som presenteras i Medical Journal of Australia.

Från att tidigare kopplat alkoholens cancersamband till mer ovanliga former som cancer i lever, njure, strupe, bukspottkörtel med mera, så varnar nya studier för att även en stor del av bröstcancer hos kvinnor och tjocktarmcancer hos män kan kopplas till alkoholvanor.

Cancer Council Australia ändrar nu sina riktlinjer och uppmanar invånare att begränsa alkoholkonsumtionen eller ännu hellre att helt undvika dricka för att minska risk för cancer. Man skriver även att tidigare råd om att måttliga mängder alkohol minskar hjärtsjukdomar, har visat sig överskattade.

Det varnas även i studien för kombinerad effekt av rökning och alkohol, så att cancerrisken blir större än summan av de enskilda riskerna.

– Ju mer alkohol man dricker över tid, desto högre blir risken för att utveckla en alkoholrelaterad cancer, summerar professor Ian Olver på Cancer Council Australia.

Cirka 50 000 svenskar drabbas årligen av cancer. Även om livsstilsfaktorer som rökning, fetma, brist på motion brukar framhållas orsaka stor del av all cancer, så nämns ofta inte alkohol. Än mindre finns riktlinjer från Socialstyrelsen eller på Cancerfonden hemsida om alkohol som riskfaktor för cancer.

– Vi har haft texter om det förut och vi håller på att ta fram nya texter om alkohol. Vi förnekar inte att alkoholen har ett samband med cancer, men vi vet inte hur starkt det sambandet är, säger Britta Hedefalk, kommunikationskoordinator på Cancerfonden, till Accent.

• Hälsokampanj (via Youtube)/ I delstaten Victoria i Australien lanseras nu en TV-kampanj om sambandet alkohol och cancer med rådet att dricka mindre. Eller i vart fall högst två glas per dag.



Utskriftvänlig sida.

 

 NAVIGATÖR


TEMA

Är alkohol nyttigt?

Forskarstudier hävdar då och då att mindre mängder alkohol kan vara nyttigt och minska risken att drabbas av en viss sjukdom.

Samtidigt utpekas alkohol ligga bakom över 200 sjukdomar, tillstånd och skador (bl a cancer, mag- och leverproblem, hjärt- och kärlsjukdomar, psykisk ohälsa, fosterskador, olyckor och våldsbrott).


» Antalet cancerfall ökar i Sverige
» Hälsorisk att inte dricka alkohol?
» Cancerrisk redan vid lite alkohol

 LÄS MER I DRUGNEWS

2011-06-08
» Besviken forskningschef
2012-08-24
» Klarlagt hur alkohol orsakar cancer
2012-09-17
» Alkohol påverkar familjer i Australien
 


Copyright © 1999 - 2013. Drugnews och skribenten. Upphovsrättskyddat material. Citera oss gärna, men ange källan! Drugnews använder s k cookies för att spåra om webbfrågor besvarats, samt för besöks- och användarstatistik. Cookies kan kopplas till datoridentitet, inte enskild individ.