NYHETER

15:01 Marijuana blir svinföda
14:59 Gävlebor kissar mycket cannabis
2013-05-22
14:59 Turkar dömda för falsk whisky
2013-05-22
14:59 Fler nätdroger på väg stoppas
2013-05-21
14:59 Snussmugglare fällda i hovrätten
2013-05-20
14:59 Åtal för 375 kilo cannabis i lastbil
2013-05-18
14:59 OAS-rapport: diskutera legalisering
2013-05-17
14:59 CAN tar över Monitorprojektet
2013-05-17
14:59 Stora narkotikabeslag i Thailand
2013-05-16
14:59 Sex fängelsedömda i smugglarhärva
2013-05-16
14:59 Majoritet sprutpatienter har hepatit
2013-05-15
14:59 Magert missbruksförslag antaget
2013-05-15
14:59 Riksdagsdebatt om missbrukvården
2013-05-14
14:59 Hovrätt friar de flesta för mc-attack
2013-05-14
14:59 Svensk åtalad för kokainsmuggling
2013-05-14
14:59 Tollare nekar Cuf efter cannabisbeslut
2013-05-13
14:59 Summering av 10 års folkhälsoarbete
2013-05-11
14:59 Hårdrocköl stoppat på Systemet
2013-05-10
14:59 CUF vill legalisera cannabis
2013-05-10
14:59 Alpbakterie avstyr alkoholproblem?
 
 

Alkohol bidrar till cancer

LONDON I Västeuropa bidrar alkoholkonsumtion till en betydande del av cancerfallen, även tjocktarmscancer. Det slås fast i en artikel publicerad i den ansedda medicinskatidskriften British Medical Journal.

Enligt den nya undersökningen, med data från nästan 110 000 män och över 250 000 kvinnor, kan alkoholkonsumtion förklara ungefär tio procent av cancerfallen hos män och ungefär tre procent bland kvinnor. Störst risk fann man hos dem som drack mer än de rekommenderade riktlinjerna.

En skillnad mot många andra undersökningar av sambandet mellan alkohol och cancer är att denna undersökning också tittade på tidigare alkoholkonsumtion. För de som druckit alkohol ökade risken för cancer med varje ökning av alkoholkonsumtionen. De män som tidigare hade druckit alkohol hade betydligt högre risk för cancer än de som aldrig druckit alkohol.

Man fann exempelvis samband mellan alkohol och levercancer, olika tumörformer och bröstcancer hos kvinnor. Men även tjocktarmscancer – riskerna är större än vad forskare tidigare trott. Var tredje man som får denna typ av cancer kan kopplas till alkoholkonsumtion, enligt artikeln.

Enligt artikelförfattarna understryker resultaten behovet av att fortsätta och utöka ansträngningarna för att minska alkoholkonsumtionen i Europa, både på individ och samhällsnivå. Även om måttlig alkoholkonsumtion kan minska risken för vissa sjukdomar, så är nettoeffekten av alkohol skadlig.

Undersökningen omfattar personer från åtta länder, Frankrike, Italien, Spanien, Storbritannien, Nederländerna, Grekland, Tyskland och Danmark som deltagit i studien European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition (EPIC). Sverige ingår i studien, men eftersom inga frågor ställdes om tidigare alkoholkonsumtion i den svenska delen av studien, har svenska data inte ingått i denna undersökning.

• Fotnot: Läs hela artikeln här (pdf): Alcohol attributable burden of incidence of cancer...



Utskriftvänlig sida.

 

 NAVIGATÖR


TEMA

Är alkohol nyttigt?

Forskarstudier hävdar då och då att mindre mängder alkohol kan vara nyttigt och minska risken att drabbas av en viss sjukdom.

Samtidigt utpekas alkohol ligga bakom över 200 sjukdomar, tillstånd och skador (bl a cancer, mag- och leverproblem, hjärt- och kärlsjukdomar, psykisk ohälsa, fosterskador, olyckor och våldsbrott).


» Antalet cancerfall ökar i Sverige
» Hälsorisk att inte dricka alkohol?
» Cancerrisk redan vid lite alkohol

 LÄS MER I DRUGNEWS

2006-06-01
» Störst alkoholproblem i Europa
2011-06-08
» Besviken forskningschef
2012-08-24
» Klarlagt hur alkohol orsakar cancer
2012-10-08
» Faktablad om alkohol och cancer
 


Copyright © 1999 - 2013. Drugnews och skribenten. Upphovsrättskyddat material. Citera oss gärna, men ange källan! Drugnews använder s k cookies för att spåra om webbfrågor besvarats, samt för besöks- och användarstatistik. Cookies kan kopplas till datoridentitet, inte enskild individ.