NYHETER

2013-05-18
OAS-rapport: diskutera legalisering
2013-05-17
CAN tar över Monitorprojektet
2013-05-17
Stora narkotikabeslag i Thailand
2013-05-16
Sex fängelsedömda i smugglarhärva
2013-05-16
Majoritet sprutpatienter har hepatit
2013-05-15
Magert missbruksförslag antaget
2013-05-15
Riksdagsdebatt om missbrukvården
2013-05-14
Hovrätt friar de flesta för mc-attack
2013-05-14
Svensk åtalad för kokainsmuggling
2013-05-14
Tollare nekar Cuf efter cannabisbeslut
2013-05-13
Summering av 10 års folkhälsoarbete
2013-05-11
Hårdrocköl stoppat på Systemet
2013-05-10
CUF vill legalisera cannabis
2013-05-10
Alpbakterie avstyr alkoholproblem?
2013-05-08
Utredare: förbjud inte eftersupning
2013-05-08
Stor cannabiskonferens i höst
2013-05-08
Vinbilen kör hem alkoholfritt
2013-05-07
Kalifornien får stoppa marijuanaapotek
2013-05-07
Muf-politiker skickas på drogkurs
2013-05-06
Unga: vuxna dricker för mycket
 
 

Unga som bjuds hemma dricker mer

[bild]

NIJMEGEN Tonåringar som blir bjudna på alkohol av föräldrarna dricker också mer när de är utanför hemmet. Dessutom riskerar de mer utveckla alkoholrelaterade problem, visar en ny holländsk studie.

Vårdnadshavare som försöker lära barn dricka ansvarsfullt genom att de får alkohol i hemmen är helt fel ute, även om intentionerna är goda. Dessutom utvecklar de unga i större utsträckning alkoholrelaterade problem, som svårigheter med skolarbete, skolk och hamnar oftare i slagsmål.

Forskare vid Radboud universitetet i Nijmegen följde 428 holländska familjer med två tonåringar i åldrarna 13 till 15 år. De fick svara på en mängd frågor inför studien om bland annat alkoholvanor och sedan gjordes två uppföljningar efter ett och två år.

Forskarna fann i de flesta fall att ju mer tonåringarna tilläts dricka hemma, desto mer drack de utanför hemmen. Men man fann också det motsatta. Ju mer barnen drack utanför hemmen, desto mer fick de lov att dricka hemma. Den tillåtande attityden till alkohol från föräldrarna, tenderade i slutmätningen på mer alkoholrelaterade problem för deras barn.

I en kommentar till studien som publicerats i januari i Journal of Studies on Alcohol and Drugs, menar forskarna att resultaten tyder på att man måste ifrågasätta de råd vissa experter ger om att föräldrar kan lära sina barn dricka ansvarsfullt om målet uppges ska minska deras drickande utanför hemmet. Rekommendationer som är vanliga i Holland.

– Mitt råd till föräldrar är istället att förbjuda barnen att dricka alkohol, i alla miljöer och vid alla tillfällen, säger studiens ledare, Haske van der Vorst.
Genom att försöka skjuta upp ungas alkoholdebuten kan risken minska för senare relaterade problem, menar hon.

• Även svenska studier har tidigare kommit fram till liknande slutsatser. I regeringens förslag till ny alkohollag föreslås dock inte allmänt förbud för vuxna att bjuda minderåriga, men en begränsning till enstaka glas under kontrollerade former.

• Fotnot: Studien “Do parents and best friends influence the normative increase in adolescents' alcohol use at home and outside the home?”, (J. Stud. Alcohol Drugs, 71, 105-114, 2010).



Utskriftvänlig sida.

 

 NAVIGATÖR


 LÄS MER I DRUGNEWS

2009-12-11
» ”Förbjud föräldrar bjuda på alkohol”
2010-01-15
» ”Ökat drickande med ny alkohollag”
2010-01-18
» Nu alkohollag skyddar inte unga
2010-02-16
» “Motsägelsefullt om unga och alkohol”
2010-03-11
» Förslag om ny alkohollag till riksdagen
2010-03-18
» ”Alkohollag med näringsprofil”
2010-04-07
» Många föräldrar bjuder på alkohol
2010-04-11
» Ingen höjd ålder för alkohol i Holland
2010-04-28
» Kompisar och föräldrar langar mest
2011-10-17
» ”Barn ska inte dricka alkohol, drottningen”
2012-04-26
» ”Bjud inte ditt barn på alkohol”
2012-04-27
» Syskon och kompisar ”langar”
 


Copyright © 1999 - 2013. Drugnews och skribenten. Upphovsrättskyddat material. Citera oss gärna, men ange källan! Drugnews använder s k cookies för att spåra om webbfrågor besvarats, samt för besöks- och användarstatistik. Cookies kan kopplas till datoridentitet, inte enskild individ.