NYHETER

2013-06-17
”Marijuana är ingen medicin”
2013-06-17
Flesta idrottshuliganer är kriminella
2013-06-17
Systembolaget berett sälja risvin
2013-06-15
Ny studie om barn till missbrukare
2013-06-15
(Mat)vin säljs lagligt i butik
2013-06-14
Sms-langa inte grovt knarkbrott
2013-06-14
Smugglade ecstasy – åtalas
2013-06-13
Kokain i bananlådor hos Coop
2013-06-13
Regeringen emot EU:s tobaksvarning
2013-06-13
Ex-kommissionär Dalli till Almedalen
2013-06-12
Irland vill införa neutrala tobakspaket
2013-06-12
Inget mutåtal mot John Dalli
2013-06-11
Smugglade flytande amfetamin
2013-06-10
Lag om drogtest i ryska skolor
2013-06-10
Få fälls som serverar fulla gäster
2013-06-05
FHI: ge inte dina barn alkohol
2013-06-04
Regeringen vill skärpa spellag
2013-06-04
Mördaren var drogpåverkad
2013-06-04
Nätdroger flödar i Storbritannien
2013-06-03
Ännu ett stort haschbeslag i Spanien
 
 

Alkohol kan minska risk för RA

SOLNA En ny svensk studie på Karolinska Institutet tyder på att alkohol kan minska risken att drabbas av ledgångsreumatism. Men ännu vet man inte om det är alkoholen i sig och vilka slags drycker som ger skyddande effekt.

I studien har sedan 1996 cirka 1400 svenskar med kronisk ledgångsreumatism (reumatoid artrit, RA) studerats och jämförts med en kontrollgrupp på 1600 personer. Bland annat har de fått svara på frågor om livsstil och några har även lämnat DNA-prov.

Forskarna fann att den som dricker omkring tre starköl eller 60 centiliter vin eller tre drinkar i veckan löper hälften så stor risk att få RA som den som inte dricker.

Forskarna vet dock inte varför kroppen reagerar så.
- Det vet vi inte. Men man kan notera att det är samma fynd som vid hjärt- kärlsjukdom. Reumatoid artrit är ju en inflammatorisk sjukdom, och det finns ju inflammatoriska inslag även i hjärt- kärlsjukdom. Om det finns något samband där det skulle kunna tänkas, men det är ingenting vi vet, säger Lars Alfredsson, professor i epidemiologi vid Karolinska Institutet, till TT.
- Skulle man förstå mekanismerna kanske man inte skulle behöva dricka alkohol, tillägger han.

Forskarna vet ännu inte om den skyddande effekten är lika för vin, öl och starksprit. Inte heller om det är alkohol i sig som ger skyddande effekt.

Uppåt 70 000 svenskar har ledgångsreumatism, det är en sjukdom där immunförsvaret angriper kroppen och leder, brosk och ben kan brytas ned under ihållande smärta.

Det är oklart hur sjukdomen uppstår – ärftlighet, livsstil och immunsystemets funktion kan inverka. Personer med SE-gener och som dessutom röker (enda yttre hittills kända riskfaktor) är särskilt drabbade.

• Forskarrön om alkohols eventuella positiva effekter på hälsan brukar ofta slås upp i media. Ofta finner man dock att ju djupare studier som görs desto svagare blir hälsosambanden.
Samtidig finns alkoholkonsumtion bakom över 60 kända sjukdomar och sjukdomstillstånd. I rapporten Alkohol i Europa, utgiven av EU-kommissionen, slås fast att alkohol har gjort 23 miljoner européer beroende och uppåt 200 000 personer avlider årligen till följd av alkoholskador.



Utskriftvänlig sida.

 

 NAVIGATÖR


TEMA

Är alkohol nyttigt?

Forskarstudier hävdar då och då att mindre mängder alkohol kan vara nyttigt och minska risken att drabbas av en viss sjukdom.

Samtidigt utpekas alkohol ligga bakom över 200 sjukdomar, tillstånd och skador (bl a cancer, mag- och leverproblem, hjärt- och kärlsjukdomar, psykisk ohälsa, fosterskador, olyckor och våldsbrott).


» Antalet cancerfall ökar i Sverige
» Hälsorisk att inte dricka alkohol?
» Cancerrisk redan vid lite alkohol

 LÄS MER I DRUGNEWS

2005-01-20
» ”Lite alkohol hindrar demens hos äldre kvinnor”
2005-02-14
» Alkohol som medicin är vanskligt
2005-04-20
» Alkohols positiva hälsoeffekt ifrågasätts
2006-06-01
» Störst alkoholproblem i Europa
2006-10-25
» Knepigt beräkna alkoholens kostnader
2007-04-26
» WHO: alkohol vanlig dödsorsak
2007-10-23
» ”Frukt, vin och motion minskar risk för hjärtinfark”
 


Copyright © 1999 - 2013. Drugnews och skribenten. Upphovsrättskyddat material. Citera oss gärna, men ange källan! Drugnews använder s k cookies för att spåra om webbfrågor besvarats, samt för besöks- och användarstatistik. Cookies kan kopplas till datoridentitet, inte enskild individ.