Heinekens ölförsäljning sjönk

AMSTERDAM Nederländska bryggerijätten Heinekens ölförsäljning sjönk 2,7 procent första kvartalet i år. Detta trots produktplacering i Bondfilmer.

För Heineken – som är största ölmärket i Europa – sjönk ölförsäljningen på alla marknader runt världen, i Asien där den ökade 8 procent. Nedgången i Västeuropa 8,7 procent första kvartalet, jämfört med samma period ifjol.

Ekonomiskt steg dock intäkterna av försäljning ändå 8,1 procent till 4,1 miljarder euro, vilket var något mindre än väntat. Försäljningen under året väntas bli svag, tror öljätten efter Heinekens kvartalsrapport, rapporterar TT-Reuters.

Heineken har satsat hårt för att saluföra märket. Företaget betalades 300 miljoner kronor för att James Bond i senaste filmen “Skyfall“ skulle dricka öl istället för martini. Och bryggerijättens marknadschef gick i höstas ut och påstod att “öl är nyttigare än mjölk“ (åtminstone har färre kalorier).

Men säljframgången har hittills i år uteblivit.
Heineken riktar särskilt in sig på en växande asiatisk dryckesmarknad och har köpt Tiger Beer i Singapore och Asia Pacific Breweries med stora volymökningar i Vietnam, Kina, Malaysia och Indonesien.

Företaget grundades 1864 i Amsterdam och äger, marknadsför och säljer idag mer än 250 märken (plus är största cidertillverkaren) världen över och har cirka 70 000 anställda.

Etiketter:

Annonser