Alkoholreklam på rekordnivåer

STOCKHOLM Alkoholreklam fortsätter att öka kraftigt i Sverige. Ifjol investerades 928 miljoner kronor i marknadsföring för öl, vin och sprit, en ökning med 10,7 procent sedan året före.

– Under 2012 spenderades det mer pengar på reklam för alkohol än på reklam för sjukvård. Aldrig tidigare har konsumenterna exponerats för mer alkoholreklam än idag och på 13 år har investeringarna i alkoholreklam gått från 8 miljoner till 928 miljoner kronor, säger Magnus Jägerskog, vd på Systembolagets dotterbolag IQ , till Drugnews.

Det är Sifo har sammanställt siffrorna som innefattar TV-reklam från kanaler utomlands som riktas till svenska tittare, men inte sponsring via sociala medier som ökar alltmer.

Av totalt 92 granskade branscher har alkoholreklamen klättrat upp från plats 25 år 2008 till plats tolv ifjol.

Magnus Jägerskog på IQ tycker att många annonsörer följer det regelverk som gäller för marknadsföring av alkohol.
– Men den fortsatt ökade mängden ökar behovet av aktiv tillsyn av att reklamen följer kraven om särskild måttfullhet, inte minst av folkhälsoskäl, säger han.

Han tillägger att studier visar att särskilt unga påverkas mer av alkoholreklam – till att göra tidigare debut och dricka mer.

En utredning ser nu över tillsyn av e-handel och marknadsföring på internet kan bli bättre. Samtidigt har Myndigheten för radio och tv begärt att Storbritannien ska stoppa de tv-kanaler som sänder alkoholreklam riktad till Sverige. Detta efter en anmälan från IOGT-NTO.

Anmärkningsvärt är att TV3:s ägare MTG valt att inte sända alkoholreklam riktad till Norge, men fortsätter göra det till Sverige, trots kritiken.

Etiketter:

Annonser