Rekordsiffror för Systemet 2012

STOCKHOLM Systembolaget fortsatte att stärka sin position under 2012. Svenskarnas stöd för det statliga monopolet är rekordhögt, 71 procent. Och försäljning av både alkohol och alkoholfria drycker ökade.

Systembolagets försäljning mätt i ren alkohol ökade 0,7 procent på årsbasis, jämfört med 2011. Totalt såldes ifjol drygt 227,5 miljoner liter starköl (+1,8 proc.), 227,5 liter vin (+0,2 proc.), 19,3 milj. liter starksprit (-0,4 proc.) och 18,1 milj. liter cider och blanddrycker (-4,8 proc.).

– Vi har aldrig sålt så mycket alkohol tidigare och samtidigt minskar totalkonsumtionen något. Det betyder att allt fler handlar på Systembolaget och det tolkar vi som att man gillar vårt sortiment, service och att det sociala ansvar vi tar med ålderskontroll och motverka langning etc., säger presschef Lennart Agén till Drugnews.

Förklaringen till att sprit minskar något menar han är att fler går över till alkoholsvagare drycker, såsom öl och vin. Men även att alkoholfria alternativ fortsätter vinna terräng. Ifjol ökade varugruppens försäljning med 31,8 procent i systembutikerna, till drygt 2,2 miljoner liter.

– Fler är hälsomedvetna och väljer ibland alkoholfritt, det har blivit självklart att vid middagar kunna erbjuda gästerna bra alternativ – inte bara vatten och juice. Och vi har utökat sortiment rejält, med goda alkoholfria drycker med vuxensmak, säger Lennart Agén.

Alkoholfria storsäljare ifjol var svenska äppelmuster och en julmust lagrad på bourbonfat tog slut i förtid på Systemet.

Stödet för detaljhandelsmonopolet är det högsta någonsin, 71 procent, enligt Sifos regelbundna enkäter. Även ett nöjdkund-index nådd 2012 rekordsiffror för Systemet (81 av 100). Antalet kundbesök var 118 miljoner (+21 miljoner via på webben) och totalt Systembolaget såldes drycker för 31,3 miljarder kronor (inkl moms).

Men inte alla siffror är rekordartade. I november inledde i Systemet ett omstritt försök med hemleverans av alkohol.

Vid årsskiftet hade bara 104 leveranser gjorts i de fyra postnummerområden runt Stockholm som ännu ingår. Agén understryker att försöket ska utökas under 2013 till fler orter och län, men att denna service bara är avsett som komplement till systembutikerna.

• Fotnot: Mer försäljningsstatistisk från Systembolaget, gränsområden och olika varugrupper.

Etiketter:

Annonser