Nätbutiker säljer alkohol till unga

STOCKHOLM Åter har Ungdomens nykterhetsförbund visat att ålderskontrollen inte fungerar på nätet. Fem av tio testade “vinklubbar“ har sålt alkohol till 17-18-åringar.

Under året har UNF-medlemmar gjort provköp vid tio slumpmässigt utvalda bolag som säljer alkohol via nätet och lyckades beställa och få levererat öl och vin från hälften av dem.

Jonas Larsson, 18 år, från Mullsjö, gjorde tre av köpen genom att öppna konto och uppge annan ålder, i något fall frågades inte alls om ålder, vare sig vid beställning eller leverans hem. (Hos tre andra nätföretag nekades han handla).

– Ja, det är fruktansvärt att det ska vara så himla enkelt att få ut alkohol trots att man inte har åldern inne, säger han till TV4 Nyheterna.

Det finns uppenbarligen en marknad eftersom vinklubbar och andra nätföretag som säljer alkohol poppar upp. Och det är inte första gången som unga nykterister visar att regelverk och ålderskontroll inte fungerar. 2011 gjorde UNF liknande testköp hos nätbutiker och då kunde unga under 20 år fullfölja sex av nio köp.


“Testerna visar på ett systemfel som UNF länge har uppmärksammat. Aktörer med vinstintresse ska inte tillåtas sälja alkohol eftersom de värderar vinsten högst och därmed inte klarar av att ta sitt ansvar. Vi har sett det i matbutiker, på krogar och vi ser det nu hos vinklubbarna“, skriver UNF:s ordförande Linda Engström i en debattartikel på SvD-Brännpunkt.

Och hur resonerar då nätbutikerna?
En av dem är “Vinboden“, som godkänt och skickat alkohol till ungdomar, säger att det inte är deras fel, (företaget uppges ligga Tyskland), utan leverantörens.
– Vi levererar aldrig något. Så vi skickar ingenting till Sverige. Det är absolut transportfirman som måste kontrollera åldern innan den överlämnar alkoholen, säger ägaren Kari Sjöblom till TV4.

UNF vill att lagen skärps eftersom regelverket tydligt brister. Regeringen har tillsatt en utredning om hur provköp av alkohol och tobak ska kunna göras. Den ska vara klar i april nästa år.
– Det är precis den här typen av oklarheter och ord som står mot ord. Det är därför det är viktigt att vi får det här klarlagt, säger barn- och äldreminister Maria Larsson (KD) till TV4.

Men UNF:s Linda Engström anser att ministern har fel fokus. Hon menar att ministern “väljer att utreda hur tillsynen för näthandeln ska fungera, när fokus borde vara om deras svenska försäljning är laglig och förenligt med vårt monopol som svenska folket tydligt vill bevara.“
I Finland och Norge är lagtexten skarpare och näthandel med alkohol mycket begränsad.

IOGT-NTO polisanmälde ifjol flera vinklubbar och andra företag eftersom de bröt mot Systembolagets detaljhandelsmonopol och bedriver näthandel med alkohol till privatpersoner. En del av företagen betalar svensk alkoholskatt, andra inte. Anmälan utreds fortfarande av cityåklagare i Stockholm.

• Fotnot: De nätbutiker som sålde alkohol till unga nykterister vid testerna i år är Bottleshop247.com, Bodegashop, Vinsajten.com, Winefinder och Vinboden. Länk till UNF:s rapport om stickprovskontrollen, kommentarer och resultat.

Etiketter:

Annonser