Reklam och tillsyn ska utredas

STOCKHOLM Regeringen har tröttnat på den aggressiva marknadsföringen av av alkohol via nätet och tv-kanaler som riktas mot unga. Nu ska en utredare kartlägga problemet och föreslå bättre tillsyn och ålderskontroll vid näthandel och hemleverans av alkohol.

En särskild utredare ska tillsättas för att kartlägga omfattning av olaglig marknadsföring av alkohol och tobak mot konsumtenter och hur barn och unga exponeras.

Och även se om det är möjligt att ha central tillsyn för att se till att reklamreglerna följs. Samt även utreda hur tillsyn av näthandel och hemleverans av alkohol skulle kunna skötas och så att ålderskontrollen säkras.

Unga nykterister har genom egna beställningar visat att nätklubbar som erbjuder alkohol inte klarar ålderskontroll, utan har kört hem vin, sprit och öl till omyndiga personer. Även branschens alkoholgranskningsman har efterlyst tydligare regler.

Forskning visar att unga som exponeras för alkoholreklam påverkas till tidigare debut och att dricka mer. Myndigheterna har svårt idag att klara tillsynsansvaret för saluföring av alkohol och tobak via nätet.

– Därför har regeringen nu beslutat att utreda omfattningen av marknadsföringen som riktas till barn och unga och hur tillsynen kan effektiviseras, uppger barn- och äldreminister Maria Larsson i en debattartikel på Drugnews.

Utredningen ska vara klar senast 1 april 2013.

Etiketter:

Annonser