KO stämmer spritleverantör

KARLSTAD Starkspritdrycken Jägermeister marknadsförs alltför hårt i Sverige, tycker Konsumentombudsmannen och stämmer dess leverantör Berntson i Marknadsdomstolen.

Med bland annat satsningar på “…fjällen, hård rock och studenter…“ har tyska drycken Jägermeisters varumärke byggts upp i Sverige, enligt spritleverantören Berntson. Och numer är Jägermeister ett s.k. “superbrand“, dvs. ett starkt varumärke.

Men KO anser att det byggts upp i strid med alkohollagen och marknadsföringslagen, bland annat med events och varumärket på bilar, takboxar och utomhusreklam.
Myndigheten hänvisar bland annat till en eldshow med dansande unga tjejer på utomhuskrog i centrala Götebog, där spritsorten lanserades på flaskor och banderoll.

– Det handlar om tydliga överträdelser mot reglerna om återhållsamhet. Företaget har inte bestridit våra uppgifter, men har inte velat underteckna ett föreläggande. Därför vänder vi oss till Marknadsdomstolen, säger Gunnar Wikström, jurist på konsumentombudsmannen, till Drugnews.

Berntson saluför tyska drycken Jägermeister (ca 35 volymprocent) och andra alkoholmärken. Bolaget omsätter cirka 160 miljoner kronor (ex skatt) och har 15 anställda.

• I ett tidigare mål fällde Marknadsdomstolen ett alkoholföretag som satt upp en reklambanderoll för en vodka utanför en krog. Ofta blir det fråga om hot om vite (böter) vid upprepad förseelse.

Etiketter:

Annonser