Sprit har central roll i dokusåpor

Det finns olika orsaker till ungdomars ökande supande, men medierna borde ställa sig vid skampålen. Alla borde ta sitt ansvar. Själv tänker jag aldrig mer figurera med drinkglas på mingelbild, skriver journalisten Alexandra Pascalidou i en krönika.

I framtiden kommer alkoholismen att borra hål i den svenska statsbudgeten. Svenska ungdomar super nämligen alltmer. Alkoholkonsumtionen har ökat kraftigt sedan mitten av 1990-talet både bland niondeklassare och bland 16-19-åringar. En alldeles färsk rapport från CAN, Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, visar att två tredjedelar av eleverna i årskurs 8 och 9 inte tycker att 1-2 drinkar om dagen är ett problem. Sedan slutet av 1980-talet har antalet alkoholförgiftningar nästan tredubblats bland 15-19-åriga pojkar och nästan fyrdubblats bland jämnåriga flickor.

Det finns olika orsaker till det stegrande supandet, men medierna borde ställa sig vid skampålen och börja bikta sig.

Själv började jag dricka drinkar nyligen efter att jag fallit offer för och blivit beroende av ”Sex and the city”, där Carrie och hennes väninnor gör allt med en drink i handen. Serien är officiellt sponsrad av Bailey´s. Att vara vuxen är tydligen inget vaccin mot mediala marknadsföringstrick. Inte heller förmågan att genomskåda kommersiella knep hjälpte mig att göra motstånd.

Damfotbolls-VM, som blev årets tv-händelse och som lockade hundratusentals unga tittare, sponsrades av bland annat Kopparbergs Päroncider, och jag undrar varför sport och sprit hör ihop med unga tjejer?

Alkoholbilden i tv blir allt grövre. ”Big brother”-Linda och hennes kompisar söp sig fulla på bästa sändningstid. När Aftonbladet granskade dejtingsåpan ”The bachelor” fann de att en femtedel av programmet ägnades åt att skåla i vin och champagne. I ”Master plan”, ”Baren”, ”Farmen” och andra dokusåpor spelar spriten en central roll som sägs ”ge bättre tv”.

Sponsorer pumpar in reklam på bästa sändningstid och normaliserar ett ständigt supande som serveras rakt in i tonåringarnas tv-soffor.

Sveriges största tjejtidning, Vecko-Revyn, är ett annat exempel. Deras målgrupp är tjejer mellan 15 och 25 år. Vecko-Revyn har utsetts till ”Årets alkoblaska” av den mediegranskande sajten www.sanningochkonsekvens.se som visar att tidningen ökat antalet alkoholbilder med 15 procent de senaste åren. I varje nummer bombarderas brudarna med budskap om färggranna drinkar och sofistikerade cocktailtips. Varför figurerar alkohol över huvud taget i en ungdomstidning, när målgruppen ändå inte har rätt att handla på Systembolaget före fyllda 20 år? Det som är särskilt sorgligt med Vecko-Revyn är att de vänder sig till just en så ung målgrupp och läses långt ned i åldrarna. Annars är Cosmopolitan, Solo, Hennes och andra tidningar lika spritstänkta.

DDet stora hyckleriet är dock när medierna å ena sidan pumpar ut spritreklam, å andra sidan emellanåt häpnar och förfasar sig och skriver stora indignationsartiklar och gör dokumentärer om alkoholismen och dess biverkningar.

Nej, ni som är vuxna får dricka hur och vad ni vill. Jag bryr mig inte om era vanor och värderingar. Det som däremot bekymrar mig är ungdomarnas ökade alkoholkonsumtion och alla konsekvenser. Det är särskilt unga flickor, de som far mest illa, som får betala priset för denna massiva alkoholglorifiering. Det är de som faller offer för våldtäktsmän och sedan får ”skylla sig själva” för att de var för fulla.

Alla borde ta sitt ansvar. Själv tänker jag aldrig mer figurera med drinkglas på mingelbild. Det är det minsta jag kan göra. Men det räcker inte långt. Även de som tjänar pengar på alkohol borde börja rannsaka sig själva.

• Fotnot: Artikeln har även publicerats i tidningen Metro.

Etiketter:

Annonser