Alkoholreklam ökar starkt i Sverige

STOCKHOLM Marknadsföring för alkohol fortsätter öka i Sverige. Ifjol gjordes reklamköp för vin, sprit och vin för 800 miljoner kronor, +25 procent. Men branschen tror att den omstridda reklamen planar ut och blir mer lokal.

Intresset är stort för alkoholreklam. I tisdags samlades ett 40-tal importörer och tillverkare av öl, vin och sprit till utbildning om hur reklamen ska skötas.

– De flesta större företag sköter sig bra. De som gör stora övertramp är istället ofta vinklubbar och andra som säljer via nätet, säger alkoholgranskningsman Mattias Grundström, även utbildare om ansvarsfull reklam, till Drugnews.

Han bevakar hur alkoholbranschen följer lagar och sina egna rekommendationer om måttfullhet i marknadsföring av alkoholhaltiga drycker i landet. Sedan han tillträdde förra året har han fällt sammanlagt fem-sex företag, och har fler ärenden på gång.
Det är oftast bilder i alkoholreklamen som blir fel, i princip får de endast avbilda produkten – inte människor, enligt Grundström.

En som deltog i utbildningen i veckan var Christoffer Wärmö från ett nytt spritbolag i Malmköping.
– Tanken är att jag ska börja kränga sprit så småningom, säger han till SR Ekot.
Han avser främst försöka få ut dryckerna på lokala marknaden och därför inrikta marknadsföringen i Södermanland.

Sedan alkoholreklam åter tilläts i tryckta medier 2005, så har den skjutit i höjden. 2011 satsades över 800 miljoner kronor i Sverige, en fjärdel mer än året före, enligt nya siffror från Sifo som Ekot tagit del av.

Men då inräknas även reklam som sänds till tittare från tv-kanaler som TV3 och Kanal 5 från utlandet, främst Storbritannien, för att kringgå svenska förbudet mot tv-reklam. Istället minskade svenska bryggerier sina andra reklamköp ifjol. Bryggeriföreningen tror att reklamökningen kanske bara blir 10-20 miljoner kronor per år framöver.

Sveriges Marknadsförbund gissar att cirka hälften av satsningen på alkoholreklam görs på tv-reklam via utlandet, och resterande i tryckta medier och på internet.
– Förmodligen så planar nog reklamsatsningarna ut i år. Det blir nog mer en omfördelning i framtiden till lokalpress och internet. Vi ser fler nya mindre regionala bryggerier och tillverkare av whisky, likörer och vin som satsar lokalt, säger VD Jan Fager till Drugnews.

Han understryker att reglerna är tydliga om att alkoholreklam måste vara måttfull och inte uppmana till konsumtion.
– Även om företagen givetvis vill sälja mer, så måste man ha klart för sig att alkohol inte är vilken vanlig vara som helst. Vi uppmanar till att ha måttfullhet och en etisk dimension för ögonen, säger han.

Alkoholreklam har ifrågasatts mycket senare år. Enligt enkäter vill många inte ha den och EU-studier visar att den påverkar särskilt unga till tidigare debuter och att dricka mer.

Nykterhetsrörelsen IOGT-NTO har anmält flera producenter och tv-bolag som riktar alkoholreklam till svenska tittare via London och därmed bryter tv-förbudet. Och Granskningsnämnden för radio och tv har beslutat att gå vidare med ärendet till brittiska myndigheter.

– Jag tycker det är bra att frågan prövas. Men jag tror inte att anmälarna får någon framgång där i slutänden, säger Jan Fager på Marknadsförbundet.

• Det är dags att sätta stopp för alkoholreklamen, kommenterar IOGT-NTO de nya siffrorna om hur reklamköpen ökat kraftigt.
– Syftet med marknadsföring är att öka försäljningen och förändra attityder. Vi har förbjudit tobaksreklam för att skydda folkhälsan. Av samma anledning måste alkoholreklamen stoppas, både i traditionella medier och nya kanaler, säger verksamhetschef Sara Heine.

Etiketter:

Annonser