Rika länders fartyg smugglar mest

STOCKHOLM Smuggling på världens hav ökar och kontrollen är skral. Över 60 procent av de fartyg som upptäcks smuggla vapen, narkotika och förbjudna kemikalier, och bryta handelssanktioner ägs av rika länder, visar en rapport från Sipri.

Rapporten från fredsforskningsinstitutet Stockholm international Peace Research institute, Sipri, presenteras idag, måndag. Forskare har kartlagt alla rapporter om incidenter med smuggling med större fartyg de senaste 20 åren och visar på “globaliseringens smutsigaste hemligheter“.

Det är fartyg från rika länder som till största del fraktar de illegala varorna, som slutligen ofta hamnar i fattiga länder. Det handlar om narkotika, illegala vapen och otillåtna kemikalier som göms i containrar av karteller och nätverk. Med eller utan sjöbefälens vetskap.

Rederiers fartyg med flest rapporterade incidenter är baserade i Tyskland (19,5 procent), Grekland (10,6 proc.) och USA (7,8 proc.), därefter följer Nordkorea (4,8 proc.), Panama (4,3), Iran (3), Norge (2,4) och Ryssland (2,4 proc.), Belize (1,9) och Holland (1,9 proc.).

Enligt rapporten så har vapensmugglare börjat imitera knarkhandlarnas metoder för att undvika att upptäckas. Illegala varor kan gömmas i plomberade containrar med fraktsedlar som påstår att lasten innehåller lagligt gods. Smuggelvaror skickas på utlandsregistrerade fartyg i laglig handel och går långa omvägar för att göra transporterna svårare att spåra.

– Användandet av containrar har revolutionerat internationell handel, men har också givit smugglare en perfekt täckmantel. Det passerar så många fraktcontainrar genom världens hamnar varje dag, att endast en bråkdel inspekteras. Redare och tulltjänstemän måste oftast helt enkelt lita till att containern innehåller det som anges på fraktsedeln“, säger Hugh Griffiths, en av forskarna till rapporten, i en kommentar.

De gånger redare och kaptener misstänks varit direkt inblandade i smugglingen har fartygen oftast varit åldersstigna och seglat under bekvämlighetsflagg.

Kontrollen av lasterna på världens hav är bristfällig, mindre än två procent av containrarna kontrolleras. Forskarna menar att flera möjligheter att förbättra övervakningen och upptäcka smuggling inte utnyttjas idag. De efterlyser bättre kontrollfunktion och informationsutbyte.
– Smuggling är ett globalt fenomen och kräver internationellt samarbete bland de stora aktörerna inom sjöfartsbranschen. Vi hoppas att denna rapport blir en väckarklocka“, säger Hugh Griffiths.

Tullverket känner till problemet med smuggling i containrar och gör ibland beslag i hamnar. Bland annat har stora mängder kokain hittats i containrar i Göteborg och Helsingborg.
Men det går inte kontrollera alla containrar av tidskäl. Och svenska tullen upptäcker troligen mycket lite av den narkotika smugglas in sjövägen.

– Det är väldigt lite, det handlar om promille och nästan ännu mindre. Vi gör väldigt få beslag när det gäller narkotika i containrar som kommer sjövägen, men de gånger vi gör de beslagen så handlar det om hundratals kilo varje gång, säger Mikael Lindgren, operativ chef vid Tullverket, till SR Ekot.

• Fotnot: Sipri-rapport (nummer 32): “Maritime Transport and Destabilizing Commodity Flows” av Hugh Griffiths och Michael Jenks
, (pdf-fil, 64 sidor). Bara handelsfartyg på över 100 bruttoton som identifierats i rapporterade fall har medräknats.

Etiketter:

Annonser