EU-ordförande hyllar bryggarna

BRYSSEL EU-kommissionens ordförande Jose-Manuel Barroso hyllade alkoholindustrins självreglering av reklam vid ett möte med krisdrabbade europeiska bryggeribranschen i veckan. Något som upprör nykterhetsrörelsen.

Barroso talade på en gala för Europas bryggare (The Brewers of Europe) anordnad i tisdags i Bryssel. Han sade att Europa behöver en kombination av finanspolitiska åtstramningar och tillväxtfrämjande åtgärder för att ta sig ut krisen, bland annat “smart lagstiftning“ som inte fjättrar företag.

Ölbranschen i Europa dras med vikande försäljning och uppsägningar sedan konsumtionen minskat i flera länder. Till de omkring 300 samlade europeiska bryggerichefer och beslutfattare sade Baroso att inre marknaden måste bli mer flexibel för att främja tillväxt och att förordningar inte ska överbelasta verksamheten.

– Jag vill berömma era ansträngningar med att införa självreglering för att främja ansvarsfull ölreklam i hela Europa. Initiativ som detta är proaktivt och ett utmärkt exempel på industrins samarbete med beslutsfattare för att göra lagstiftning verkligen smart, sade han.

En tidigare polsk kommissionär för regionpolitik på mötet framhöll även alkoholindustrins program för ansvarsfullt drickande och stöd för lokala evenemang i unionen.

Bryggeribranschen uppskattar EU-kommissionärens lovord.
– Vi är jätteglada att han uppmärksammat vårt arbete med självreglering. Samarbete är mer framgångrikt än bara lagar. I Sverige har vi en Alkoholgranskningsman som ser till att reglerna följs. Konkurrenter är oftare snabbare att tipsa om överträdelser istället för att gå lagvägen, säger Cecilia Giertta, vd på Sveriges Bryggerier som deltog på galan, till Drugnews.

Branschreglerna om att bland annat i reklam inte uppmuntra konsumtion, koppla drickande till sexuell framgång, och rikta sig till ungdom följs dock inte på alla håll. Och flera menar att de inte räcker.

– Det är förvånande att EU-kommissionens ordförande talar om smart lagstiftning och samarbete med industrin i policyfrågor på alkoholområdet. Det går på tvärs med WHO:s rekommendationer och även EU:s egna studier som slår fast att alkoholreklam ökar ungas konsumtion och leder till tidigare debut, säger Sara Heine, verksamhetschef på IOGT-NTO, till Drugnews.

Idag finns också flera studier som visar att den självreglering av alkoholreklam som branschen själv genomför har brister och kräver en ramlagstiftning för att bli effektiv.

Hon tycker även att Barrosos tal går emot vad hälsokommissionär John Dalli nyligen uttryckte om att det behövs mer skarpare åtgärder i Europa för att skydda ungdomar mot alkoholskador och aggressiv marknadsföring av alkohol.
EU håller nu på att utvärdera unionens nuvarande alkoholstrategi.

• Europeiska bryggarna oroas över nya skattehöjningar i EU-länder. Man varnar för att det leder till fortsatta problem för bryggerinäringen som redan sagt upp 226 000 personer efter en minskad konsumtion med 8 procent åren 2008-2010. Svenska bryggerier bryter trenden och har ökat ölförsäljningen.

Etiketter:

Annonser