Så lockas unga i tobaksberoende

STOCKHOLM Nu lanserar A Non Smoking Generation kampanjen Råttfångaren där bröderna Grimms klassiska saga används som liknelse för hur tobaksbolagen på olika sätt lockar ungdomar in i tobaksberoende. Stiftelsen vill besöka fler skolor för att hejda en negativ röktrend bland unga.

Det är konsulten Fredrik Forsling på Special Branding Projects, som hjälpt stiftelsen att fånga in hur moderna myter sprids och tobaksbolagen med dold marknadsföring vill skapa en bild av att det är coolt att röka.

Råttfångarens flöjt i den gamla tyska sagan har i kampanjen bytts ut mot en cigarett på bilden och barnen följer efter i ett landskap från liv till död.
– En klockren jämförelse som symboliserar hur tobaksbolagen lurar många unga människor till ett livslångt beroende och för tidig död, säger Elin Ramfalk, generalsekreterare på A Non smoking Generation, till Drugnews.

Trots reklamförbud för tobak och minskat rökande i vuxenvärlden, så ökar rökning i äldre ungdomsgrupper, enligt flera enkäter. Omkring 16 000 svenska tonåringar börjar röka varje år, något fler flickor än pojkar. Trots att det är förbjudet att sälja till personer under 18 år.
– Det vet givetvis tobaksbolagen för det är ju dessa unga som är framtidens rökare och snusare och ska dra in företagens vinster. De flesta som hamnar i beroende har börjat före 18 år, säger hon.

Kampanjen vill visa hur bolagen kringgår reklamförbud genom “brandstretching“, deras varumärken används i samband med kläder och parfymer, på events och premiärer, och snusdosor formade som ’“sminkdosor“ riktade till tjejer. Tobak tillåts dessutom exponeras på framskjuten plats i butiker och kioskers kassor, vilket blir en frestelse för ungdomar och de som försöker sluta röka.

Elin Ramfalk anser att Sverige och politiker tappat fart i kampen mot tobaksdöden. Exponering och tillgänglighet bör minska. Tobak bör ha neutrala paket och förvaras under disk, som i många andra länder, eller helst bara får säljas i särskilda licenserade butiker som sköter ålderskontrollen, enligt stiftelsen.

Kampanjen Råttfångaren riktas framför allt till föräldrar, lärare och skolchefer.
A Non Smoking Generation besöker årligen cirka 40 000 elever i åldrarna 12-18, men vill nå betydligt fler. På gymnasiet är det fler än tidigare som röker än tidigare.

– Vi vill motverka den negativa trenden genom att komma ut på fler skolor med våra inspiratörer. Vi berättar om tobaksbolagens marknadsföringsknep och hälsa, beroende och tobakens kostnader. Stöttar negativa attityder, men för även öppna samtal om hur utseende, kondition och ekonomi påverkas.

Erfarenhet av tidigare klassbesök visar att metodiken nära halverar andel unga som gör tobaksdebut.

Kampanjen pågår till sommaren 2012 och består av direktreklam, medieannonsering och en särskild sajt.

• Fotnot: I Grimms gamla saga hjälper en man staden Hameln, som drabbats av råttangrepp, att med flöjttoner locka ner råttorna i floden. Han vägras dock utlovad betalning av borgarna i staden och blir vred. Han återvänder när befolkningen är i kyrkan och lurar med sin flöjt stadens barn till en grotta i skogen, där de försvinner. Två barn (en lam, en blind) blir kvar som kan berätta vad som hänt.

Etiketter:

Annonser