IOGT anmäler 32 för alkoholreklam

STOCKHOLM Trots svenskt förbud mot alkoholreklam i TV, så kringsgås det genom att sända via andra länder. Nu anmäler IOGT-NTO 32 företag som medverkar till marknadsföring, sponsring och produktplacering av alkohol till KO och Granskningsnämnden för radio och tv.

De annonsörer, tv-kanaler, reklambyråer och artister som sänder eller producerar alkoholreklamen som når svenska tittare kanske bryter mot lagen. Det vill i vart fall nykterhetsorganisationen få prövat genom sin anmälan (pdf-fil, 37 sidor).

“Enligt vår uppfattning bryter tv-kanalerna mot alkohollagen och kan åläggas särskild avgift enligt radio- och tv-lagen … Det är dock inte bara tv-kanalerna som är ansvariga för reklamen“, skriver Anna Carlstedt, IOGT-NTO:s förbundsordförande, i en debattartikel i Svenska Dagbladet.

Marknaden för alkoholreklam har ökat kraftigt, totalt köptes alkoholreklam för 415 miljoner i Sverige 2009, enligt Sifo. Alkoholannonser påverkar ungdomar till högre konsumtion och tidigare alkoholdebut, visar flera studier. I en jämförelse med tolv länder toppar Sverige med mest alkoholreklam vid tidpunkter när barn tittar på tv.

IOGT-NTO menar att den nya radio- och tv-lagen från ifjol gör det möjligt att ingripa mot programbolagen. Enligt “effektlandsprincipen“ kan svenska myndigheter vända sig till motsvarande myndighet i de länder varifrån reklamen sänds och be dem stoppa sändningar som bryter mot svensk lag.

Nykterhetorganisationen anmälde i fredags 32 företag – däribland kanaler som TV3 och Kanal 5 (som sänder från Storbritannien), och annonsörer som Carlsberg och alkoholjätten Diageo, men även reklambyråer som Titan och musiker som Sator.

Som exempel på överträdelser bifogas från tv-inslag i september och oktober ifjol, såsom produktplaceringar (ex. i Kungarna av Tylösand i Kanal 5), sponsringar eller ren reklam för alkoholdrycker.

Anmälarna pekar på brott mot alkohollagen, marknadsföringslagen och radio- och tv-lagen. Man vill dessutom ha utrett i vilka länder bolagen är juridiskt ansvariga.

– Bevisläget är väldigt gott. Nu är det dags för Konsumentombudsmannen att ta till storsläggan med exempelvis höga marknadsföringsavgifter. Det ska svida för de som bryter mot lagen och medverkar till att sprida alkoholreklam, säger Ulf Öberg på advokatbyrån Öberg och Associés till Drugnews.

Han är ombud för IOGT-NTO i organisationens anmälan och har erfarenhet från EU-rätt och andra alkoholreklamfall, exempelvis Gourmet-målet som ledde till att alkoholreklam 2003 åter tilläts i periodisk press.

• Kan anmälan leda till att all alkoholreklam stoppas i svensk tv?
– Det bör kunna hejda utvecklingen i vart fall. Det är dags att rensa upp, idag råder rena Vilda Västern på området. Det finns tillämpliga regler, men myndigheter har hittills ställt in skorna och gör inget. Så kan vi inte ha det, säger advokat Ulf Öberg.

Sveriges Annonsörer är tveksamma till IOGT-NTO:s anmälan och tolkningen av den nya radio- och tv-lagen.
– Jag tror inte att lagen kan tillämpas så. Dessa tv-kanaler lyder under EU:s tv-direktiv vilket innebär att det som är tillåtet i sändarlandet även är tillåtet i mottagarlandet. Jag har svårt att se att de skulle ha ett case, säger Tobias Eltell, förbundsjurist på Sveriges Annonsörer, till Dagens Media.

Men frågan är inte tidigare prövad. Hos Konsumentombudsmannen bedöms nu anmälan och inom ett par veckor tas beslut om ett tillsynsärende ska inledas, uppger jurist Rickard Faivre för Drugnews.

Konsumentverket kan vända sig till myndighet i annat sändarland för att utreda om marknadsföring av alkohol har riktats till minderåriga, om produkten påstås ge sexuell och social framgång eller ha terapeutisk verkan, enligt EU-direktivet.

KO kan utdöma marknadsföringsavgift vid överträdelse på tio procent av rörelseintäkter eller högst fem miljoner kronor.

• Fotnot: De 32 företag som anmälts till KO och Granskningsnämnden: Programföretagen TV3, Kanal 5, TV6, TV8, Kanal 9 och MTG TV. Annonsörerna Altia Sweden, Apricot, Carlsberg Sverige, Diageo, Foster’s, PrimeWine Sweden, Codorníu Nordics, Spendrups Bryggeri, Treasury Wine Estates Sweden. Reklam- och mediabyråerna Abby Norm, Apans Planet, Peacock Advertising Agency, Priest PR, Åkestam Holst, Broms Nation, Camp David, Colony Agency Production, Mastiff, Meter Film & Television, Titan Television, Stiller Studios Production, Carat Sverige, OMD Sweden och Omnicom Media Group. Samt musikerbolagen JAM Music & Effects och Sator HB.

Etiketter:

Annonser