Magnus Jägerskog ny chef för IQ

STOCKHOLM Magnus Jägerskog tar över som VD för Systembolagets dotterföretag IQ som verkar för ”smartare förhållningssätt” till alkohol. “Jag gillar idén att lyfta fram lokala initiativ och påverka attityder och tror att IQ med filmer och kampanjer bidragit till en lägre alkoholkonsumtion“, säger han till Drugnews.

Sedan toppåret 2004 har alkoholkonsumtionen minskat i Sverige till idag strax över 9 liter omräknat i ren alkohol per person över 15 år.

Jägerskog kommer från ideella föreningen Friends som motverkar mobbing i skolor, där han varit marknads- och kommunikationschef. Nu är han föräldraledig med tre småbarn och tillträder i april VD-posten på IQ. Han efterträder Ann-Therése Enarsson som börjar arbeta på Systembolaget.

Han uppger sig vara försiktig med alkohol och hamnade långt ner när han gjorde testet Alkoholprofilen, som IQ varit med att ta fram. Hans ambition på IQ är att fortsätta arbetet för ett sundare förhållningssätt till alkohol i fokusgruppen unga vuxna och minska konsumtionen.

– Det är en utmaning att påverka synen på alkohol som för många är förknippat med fest och social samvaro. Samtidigt är inte alkohol som alla andra varor och det är inte ovanligt med minnesluckor, eller att människor hamnar i situationer som de inte hade tänkt sig, säger han.

IQ – som startade 2005 – söker nya metoder att minska alkoholkonsumtionen genom att få människor att tänka över sina egna dryckesvanor och agera därefter. Nära 1 000 s.k. IQ-projekt med lokala goda exempel för att förebygga eller minska alkoholproblem har lyfts fram och flera uppmärksammade filmer och kampanjer har tagits fram under åren.

Ifjol lanserade IQ ett “fyllefilter“ för Facebook och i december reklamfilmen “Fyllehistorier“ där skrattet fastnar i halsen. Med Kaloriprofilen – om alkoholens höga kalorihalt för att få unga att tänka över sin konsumtion – vann man guld i kategorin samhällsinformation vid Spinngalan. Under våren pågår IQ Stars då idrottsföreningar utmanas att inte kombinera verksamheten med alkohol.

Etiketter:

Annonser