Så lobbar hon mot makthavarna

STOCKHOLM Lobbying mot makthavare har ökat. Nykterhetsrörelsen IOGT-NTO uppvaktar ofta riksdagsfolk och dess ordförande utpekas som en av de tyngsta påtryckarna i landet. “Vi är bra att påverka politiken och det är vi stolta över“, säger Anna Carlstedt till Drugnews.

Enligt en granskning som Dagens Nyheter gjort anser 39 procent av de riksdagsledamöter som svarat att intresseorganisationer blivit mer aktiva att ge dem information, medan bara fyra procent upplevde en minskning. Att föreslå politiker färdigskriva motioner är pr-konsulters främsta råd till påtryckare.

IOGT-NTO är den organisation som lyckats få in flest egna formuleringar i årets motioner till riksdagen, det mesta tagit från rörelsens publika material. Man bjuder återkommande in socialutskottets ledamöter och träffar alla nyinvalda riksdagsledamöter och berättar om alkoholfrågor, forskning etc.

Uppenbarligen gör man argument intryck, i fem riksdagsmotioner finns flera meningar ordagrant från rörelsens publika material om exempelvis förbud mot alkoholreklam. IOGT-NTO anses även bidragit till att alkoholskatten inte sänktes 2005 och arbetar nu hårt för att försvara Systembolaget och motverka aktuella förslaget om gårdsförsäljning.

– Ett kvitto på att vårt arbete spelar roll ser vi att alkoholkonsumtionen sjunker i Sverige. Vi vill ju påverka och förändra samhället. Unikt är att det mesta görs av ideella krafter, våra över 40 000 medlemmar – inte pr-byråer, säger Anna Carlstedt.

Hon blev IOGT-NTO:s förbundsordförande 2009 och reser runt och träffar beslutsfattare både i landet och i Bryssel. Till sin hjälp har hon – förutom aktiva medlemmar – även ett rikskansli med 60-tal anställda, varav ett tiotal arbetar med kampanjer, skriver insändare, träffar politiker och följer forskning på drogområdet.

• Ni är en välbeställd organisation som drar in en halv miljard per år från lotterier och annat. Är ni inte en lobbyorganisation som andra?
– Jag tror politiker ser skillnad på folkrörelser och pr-byråer. Vi har ju ändå inte samma resurser som alkoholindustrin, även om vi jämfört med andra ideella föreningar har en bra sits, är ekonomiskt oberoende och kan trycka på.

• Är det lätt att påverka politiker?
– Det krävs att beslutsfattare är kloka, pålästa och har integritet – vilket jag tycker de flesta svenska politiker är. Våra budskap baseras ju inte på tyckande, utan på forskning och medlemmarnas engagemang och erfarenheter.

• Men ni lyckades inte stoppa nya alkohollagen som antogs i veckan?
– Nej, näringsintressen tryckte på och lagen kan leda till fler utskänkningsställen och ökade alkoholproblem. Det finns en tendens att regeringen vill bryta upp den restriktiva alkoholpolitiken. Därför får vi inte slå oss till ro, utan fortsätter att kämpa, säger IOGT-NTO:s Anna Carlstedt.

• Fotnot: De organisationer som kopieras mest i riksdagsmotioner är, enligt DN: IOGT-NTO, Amnesty, LO, Aftonbladets ledarorganisation, Forum Syd, IF Metall, Avfall Sverige, Djurskyddet i Sverige, Ecpat, Företagarförbundet, Handelsanställdas förbund, Hotell- och restaurangfacket, Naturskyddsföreningen, PRO, RFSL, Rädda barnen, Sveriges kommuner och landsting, TCO och Unga synskadade.

Etiketter:

Annonser