Systembolaget än mer populärt

STOCKHOLM Allt fler gillar och handlar på Systembolaget. Samtidigt vill två av tre svenskar behålla alkoholmonopolet.

Systembutikerna ökade ifjol sin försäljning med 7,8 procent mätt i ren alkohol jämfört med året före, samtidigt som konsumtionen inte ökade i landet.

Det statliga detaljhandelsmonopolet tar marknad av privatinförsel och andra källor och har ökat sin andel av totalkonsumtionen till 62 procent, enligt alkoholforskarna på Stockholms universitet. Men Systemet säljer även mer till kunder från grannländerna.

Drygt 114 miljoner kundbesök hade systembutikerna ifjol. Och enkäter visar att 78 procent av dem är nöjda, bland annat är självbetjäningen populär och ska var utbyggde i alla butiker om två år. Även ålderskontrollen har förbättrats visar stickprov, 93 procent av kontrollanterna i 20-25-årsåldern ombads visa sin legitimation.

Stödet för att behålla monopolet är alltså starkt och har ökat till 66 procent av de tillfrågade, vilket är 17 procentenheter högre sedan mätningarna inleddes 2001 av Sifo.

– Svenska folket uppskattar alltmer fördelarna med vårt uppdrag att sälja alkohol utan vinstintresse. Men god service och en hög kunskap bland våra medarbetare är naturligtvis också avgörande faktorer för att våra kunder är så nöjda, säger Systembolagets vd Magdalena Gerger i en kommentar till siffrorna som presenterades vid årsstämman i torsdags.

Cecilia Schelin Seidegård omvaldes som ordförande, liksom hela styrelsen. Systembolagets resultat före skatt uppgick till 467 miljoner kronor ifjol.

Etiketter:

Annonser