IOGT anmäler Carlsberg för ölreklam

STOCKHOLM En artikel i Nöjesguiden om ölmärket Guinness 250-årsjubileum har anmälts av IOGT-NTO till Konsumentverket. Nykterhetsföreningen anser att det är en annons som Carlsberg står bakom.

Uppslaget i tidningen i nummer 12 ifjol är utformat som redaktionell text och med bilder på personer som dricker öl ur glas med synlig Guinness-logga. Ovan har märkningar i hörnen med ordet “Advertorial“ gjorts.

IOGT-NTO har nu anmält publiceringen till Konsumentverket.
– Vi ser det som förtäckt reklam som Carlsberg står bakom och då ska alkoholagens regler gälla. Vi vill ha ett klargörande så att alkoholbranschen inte kan kringgå lagar genom att betala tidningar och kalla annonser för redaktionell text, säger förbundsjuristen Gazal Casselborg till Drugnews.

Nöjesguidens ansvariga utgivare hävdar för nättidningen Accent att publiceringen både är en artikel och annons och valde advertorial-märkning eftersom Carlsberg Sverige betalade reporterns flygresa till Dublin.

Om det är en annons så saknas varningstext, avsändare och annonsmärkning, dessutom får inte människor förekomma i en alkoholreklam. Men Carlsberg – som marknadsför och distribuerar Guninness i Sverige – menar att det handlar om en redaktionell artikel som inte behöver rätta sig efter alkohollagen.

Det blir nu Konsumentverkets sak att avgöra frågan.
– Att det står advertorial talar för att det kan vara en annons, men det kräver en noggrannare granskning av innehållet för att göra en slutlig bedömning, säger Karin Stenlund, jurist på Konsumentverket, till Accent.

Hon tillägger för Drugnews att man inte stött på begreppet tidigare, och ännu inte beslutat om att inleda utredning om Carlsbergs och Nöjesguidens ansvar.

• Fotnot: En ölskribent berättar på en blogg om Carlsbergs bjudresa till Guinness-jubileet i höstas, men att bryggeriet “inte på något sätt begärde några gentjänster“.

Etiketter:

Annonser