Skärpta regler mot sjöfylleri

STOCKHOLM Regeringen vill ha skärpta regler mot fylleri på sjön från nästa sommar. Man föreslår en nedre gräns på 0,2 promille för stora och snabba båtar.

Frågan om sänkta gränser mot alkohol på sjön har varit i en utdragen historia. Idag finns en gräns på 1,0 promille för grovt fylleri, men lägre en gräns för fylleri, såsom på vägarna, har varit på gång. Särskilt efter flera olyckor med berusade båtförare.

Regeringen har dock tidigare varit splittrad i frågan. Moderaterna har bara velat att båtar över tolv meter och som går snabbare ska omfattas, medan övriga partier i alliansen velat att alla båtar från sju meters längd ska ingå.

Nu har alltså regeringen enats om att i en lagrådsremiss föreslå en nedre gräns på 0,2 promille, men bara på större båtar längre än tio meter och som kan framföras snabbare än 15 knop. Även straffansvaret för grovt sjöfylleri för förare med minst 1,0 promille föreslås utvidgas. Reglerna föreslås gälla både för fritidsbåtar och båtar i yrkessjöfart.

Dessutom kommer polis och kustbevakning kunna ta rutinmässiga alkoholutandningsprov av förare på fartyg som innefattas av de nya föreslagna promillereglerna.

Enligt båtbranschen skulle de bara omfatta ungefär tio procent – cirka 80 000 båtar – av samtliga fritidsbåtar. Och personer som är ute och ror och druckit några öl kommer troligen inte att kontrolleras.

Men sjöpolisen tror ändå att fler kommer att dömas för sjöfylleri än idag med nya regler och att de kan bli preventiva.

– Det blir en förebyggande effekt som jag ser som den stora effekten. Att man precis som när man kör bil tänker sig för innan man ger sig iväg. Nu har jag faktiskt druckit, jag är kanske inte lämplig som båtförare, säger Fredrik Josefsson, ställföreträdande chef vid sjöpolisen i Stockholm, till Ekot.

Etiketter:

Annonser