Brittiskt reklamförbud skulle beröra TV3

LONDON Brittiska läkareförbundet anser att all reklam och sponsring av alkohol bör förbjudas. Det skulle i förlängningen beröra svenska TV-kanaler som TV3 och Kanal5 som sänder sådan reklam via England.

Brittiska läkareförbundet, BMA, har alltmer engagerat sig mot de ökande alkoholproblemen i Storbritannien. I en ny rapport understryker man att alkoholreklam bidrar till ökad konsumtion över lag och berusningsdrickande bland unga.

Alkoholindustrin riktar reklam mot unga – förutom i traditionella medier även i nya medier och olika nätverk. Bara i Storbritannien satsas omkring 800 miljoner pund (cirka 9,3 miljarder kronor) årligen på marknadsföring av alkohol. De sammanlagda effekterna av sådan promotion blir stärkande av alkoholpositiva sociala normer, konstaterar BMA som bedömer dagens självreglering som “ofullkomligt otillräcklig“. Även EU-undersökningar visar att alkoholreklam påverkar ungas debut och att dricka mer.

Redan i somras antog läkareförbundet vid sin kongress i Liverpool krav på förbud mot alkoholreklam i medierna och totalförbud mot tobaksreklam.

Alkoholindustrins lobbyister är dock emot förslaget.
– Ett förbud skulle inte förbättra vår dryckeskultur, utan kan till och med vara kontraproduktivt, säger David Poley, vd på Portman Group, till Telegraph .

Skulle Storbritannien som första land införa ett förbud mot all marknadsföring av alkohol, såväl tv-reklam som sponsring så skulle det beröra även de TV-kanaler som sänder därifrån. I Sverige råder förbud i tv-reklam för alkohol.

Samtliga reklamkanaler (utom TV4) har valt att kringgå det svenska förbudet genom att sända från England, skriver Accents nätutgåva.

• Fotnot: Läs British Medical Associations rapport Under the influence – the damaging effect of alcohol marketing on young people““ (pdf-fil, 58 sidor).

Etiketter:

Annonser