Kopparbergs fälls för Göteborgsreklam

STOCKHOLM Kopparbergs bryggeri fälls av Marknadsdomstolen för att ha marknadsfört öl och cider med reklampelare utanför Nya Ullevi i Göteborg. Upprepas marknadsföringen kostar det bryggeriet 750 000 kronor.

Under tre års tid har Kopparbergs bryggeri marknadsfört öl och cider med reklampelare utanför Nya Ullevi i Göteborg. Konsumentombudsmannen, KO, ansåg att marknadsföringen stred mot alkoholreklamlagen, eftersom den typen av utomhusreklam är påträngande. I första hand ville KO helt förbjuda bryggeriet att använda utomhusreklam, i andra hand att bolaget förbjuds att marknadsföra sig på det sätt som skett i Göteborg.

Bryggeriet hävdar i sitt försvar att det är tillåtet med utomhusreklam, åtminstone i anslutning till serveringsställe, och att alkohol får serveras på Nya Ullevi. Bolaget menar också att eftersom reklampelarna bara avbildar själva burken, så är marknadsföringen måttfull.

Marknadsdomstolen anser inte att Kopparberg bryggerier ska förbjudas att använda alla former av utomhusreklam, som Konsumentombudsmannen yrkat. Däremot konstaterar domstolen att utformningen av reklamen, där det framstår som två gigantiska burkar med öl och cider, inte är särskilt måttfull.

Marknadsdomstolen förbjuder därför Kopparbergs bryggeriet från att marknadsföra sina alkoholprodukter på det sätt som skett i Göteborg. Om bolaget bryter mot förbudet kan det få betala ett vite om 750 000 kronor.

Fotnot: Hela avgörandet finns här: Dom Kopparbergs bryggeri

Etiketter:

Annonser