Begränsa alkoholreklamen!

Alkoholens skadeverkningar måste hejdas. Ska det lyckas måste alkoholreklamen begränsas. Det skriver Anna Carlstedt och Sven-Olov Carlsson, vice ordförande respektive ordförande i IOGT-NTO, i en debattartikel i samband med EU-hälsoministermötet i Jönköping.

Nu träffas folkhälsoministrarna från EU:s alla länder för att diskutera hur EU ska förhålla sig till alkoholreklam. Låt oss då påminna om att alkoholen skadar människor runt om i hela Europa.

• Över 23 miljoner EU-medborgare är alkoholberoende.
• Drygt 195 000 EU-medborgare dör varje år på grund av alkohol.
• Mer än sju miljoner barn i EU lever i miljöer där alkohol missbrukas.

Det går inte längre att blunda för alkoholens enorma skadeverkningar på människor i Europa. Alkoholen är ingen vanlig handelsvara. Förutom att den leder till så många sorgliga livsöden bidrar den också till gigantiska kostnader i form av förlorad produktionskapacitet samt förtidspensioneringar och sjukskrivningar.

Det går tydligt att se att den skönmålande reklam som alkoholindustrin förmedlar leder till ökad alkoholkonsumtion i Europa. Reklamen visar människor som gör trevliga saker tillsammans, med alkohol. Det är lyckliga människor som tycks avnjuta alkohol utan några som helst negativa konsekvenser.

Många kan irritera sig på den glättiga bilden, men påverkas ändå! Inte minst många unga människor faller för reklamens budskap.

Detta faktum framgår med all önskvärd tydlighet i den senaste rapporten från den vetenskapliga gruppen i det europeiska forumet för alkohol och hälsa 2009.

Vi är övertygade om att det går att påverka EU i rätt riktning. Inte minst det faktum att den franska regeringen lyckades få EU-domstolen att acceptera att man i Frankrike ser alkoholreklam som en folkhälsofråga istället för en näringslivsfråga visar att EU är på rätt väg! Fler och fler kommer till insikt om att alkoholdrycker inte är vanliga handelsvaror som kan marknadsföras på samma sätt som läskedrycker.

Alkoholens skadeverkningar måste hejdas. Ska det lyckas måste alkoholreklamen begränsas.

Vi uppmanar nu EU:s folkhälsoministrar att, under mötet i Jönköping, för folkhälsans skull fatta beslut om att begränsa alkoholreklamen!

• Fotnot: Artikeln publiceras även i Jönköpings-Posten.

Etiketter:

Annonser