Carlsberg erkänner fel i Afrika

LILONGWE/KÖPENHAMN Fattiga länder är alkoholindustrins nya marknader. Öljätten Carlsberg bryter mot sina egna regler med aggressiv reklam mot unga i Malawi i södra Afrika, avslöjar Sveriges Radios program Kaliber. Carlsberg backar nu och stoppar vissa marknadsföringsaktiviteter.

Malawi är ett av jordens fattigaste länder. Hälften av barnen är undernärda och hiv-spridningen stor.

Internationella alkoholföretag ser tredje världen som en ny marknad och om länderna saknar skyddslagar och etablerad alkoholpolitik är ofta unga fokus för reklam.

I Malawi dominerar danska öljätten Carlsberg, som även är största bryggeriet i Sverige. Öl säljs dygnet runt på gator och torg och ålderskontroll sköts inte.

En kommersiell radiostation i Malawi sänder varje fredagskväll radioprogrammet Carlsberg, Turning on the music, med partymusik och ungdomar som ringer. Programledaren säljer med stor frenesi in Carlsbergs ölsorter och uppmanar de unga att dricka.

Men det bryter mot bryggerijättens egen uppförandekod om att undvika reklam i medier som når minderåriga. Och att inte heller fokusera på alkoholstyrka eller uppmuntra till oansvarigt drickande.

När Carlsbergs alkoholstarka Elefantöl lanserades i helsidesannonser i Malawi påstods konsumenten bli full av karaktär och ett billigare öl som bolaget tog fram gavs ett namn som på lokalspråket betyder “Drick till gryningen“.

Carlsbergs danske marknadsdirektör i Malawi, Mads Burmester, blundar för ett växande missbruksproblem i landet och anser att företaget följer sina egna regler. Det håller dock inte bryggerijättens centrala chef för avdelningen Socialt Ansvar med om efter att ha lyssnat på söndagens Kaliber.

– Vi ska genomgå alla olika processer för att det inte ska ske igen, säger Janda Campos till Sveriges Radio.

Carlsberg skrev i ett pressmeddelande sent i söndags kväll:
“Carlsberg Malawi har i vissa marknadsföringsinsatser gjort avsteg från koncernpolicyn, vilket är mycket beklagligt. Samtliga marknadsföringsaktiviteter i Malawi ses nu över för att säkra att de i framtiden följer policyn. Ett antal marknadsföringsaktiviteter har dessutom stoppats direkt.“

Bryggeriet meddelar även att man uppdaterat marknadsföringspolicyn och att den ska lanseras i maj/juni. Och att samtliga chefer inom koncernens marknadsföring ska gå på utbildning för att säkra att policyn efterlevs.
Företaget har i Sverige en branschöverenskommelse om att arbeta för att sina produkter “brukas på ett ansvarsfullt sätt.“ Och i höst ska ett åtgärdsprogram med fokus på ungdomar lanseras, enligt Carlsberg Sverige.

• I söndagens SR Kaliber – som granskat alkoholens roll i flera reportage – redovisades även att fattiga familjers ekonomier slås sönder när mannen får alkoholproblem. Att hiv sprids när alkohol påverkar sexuella riskbeteendet, men även hur forskare upptäckt att viruset sprider sig snabbare hos en individ som har alkohol i kroppen.

Etiketter:

Annonser