Spansk alkoholreklam kritiseras

MADRID Alkoholindustrin i Spanien struntar i sina egna regler. I de flesta annonser saknas uppmaning om att dricka måttligt. Det visar en färsk undersökning av spanska konsumentorganisationen AUC, som nu kräver tuffare lagstiftning.

– Undersökningen bekräftar vår bild av alkoholreklamen som ett väldigt stort problemområde, säger organisationens president Alejandro Perales till Drugnews medarbetare.

Drickandet är ett växande problem bland unga i Spanien och mycket av reklamen vänder sig till unga, enligt AUC, Asociación de usarios de la Comunicatión (ungefär Informationsmottagare-organisationen), som specialiserat sig på att bevaka reklam ur ett medborgarintresse.

Dess studie av omkring 4800 alkoholannonser i Spanien mellan januari och maj 2008 visar att majoriteten av texterna och reklaminslagen varken innehöll rekommendationer om att dricka måttligt (drygt 3000 av annonserna) eller uppgifter om alkoholprocent på drycken (3356 av annonserna). Detta trots att branschens egna regler kräver detta när det handlar om öl och sprit.

Dessutom var många annonser riktade till unga människor. I 651 annonser eller TV-reklaminslag påstods alkohol antingen öka arbetsförmåga, förbättra sexlivet eller underlätta sällskapslivet.

På tre områden måste lagen ändras, enligt organisationen:
• Ingen alkoholreklam ska få tillåtas i TV
• sport och alkohol ska inte få kopplas samman
• gatuaffischering måste begränsas.

– Vi kräver lagförändringar på europanivå. Drickandet är ett växande problem, och den nuvarande ramlagstiftningen räcker inte till, säger Alejandro Perales (bild).

AUC framhåller att alkoholbranschens egna regler ligger bakom att EU avstått från mer tvingande lagstiftning. Men eftersom producenterna inte håller vad man lovar efterlyses nu hårdare tag. Speciellt kritisk är AUC till att branschen riktar in sig särskilt mot ungdomar och framhåller alkohol som en sorts ofarlig läsk, ibland till och med som en light-produkt som håller dig smal.

Vi tror att alkoholindustrins reklamstrategi är att få fler kunder genom att vända sig till ungdomar. Därför vill vi att all alkoholreklam riktad till ungdomar upphör, säger AUC:s president.

• Fotnot: Spanska AUC är en oberoende organisation vars syfte är att tillvarata medborgarnas intressen i egenskap av mottagare av reklam. Fokus ligger bland annat på att reklam och information ska vara sann, att barn och unga ska skyddas, att lagarna efterlevs.

Alkoholreklam

• Spanska vin-, sprit- och öl-
producenter
har genom branschorganisationen Febe kommit överens om bl a följande riktlinjer:
– att uppgifter om alkoholens styrka måste framgå i annonserna (endast sprit)
– att rekommendationer om måttligt drickande måste ingå ( öl och sprit)
– att ingen TV-reklam ska visas före 20.30 på TV (öl och sprit)
– att det inte ska vara tillåtet att koppla samman alkohol med framgång, hälsa eller att alkohol skulle ha en lugnande och stimulerande effekt.
– att inte publicera alkoholreklam på tidningars fram- eller baksida.

• Alkoholreklam har blivit allt viktigare för alkoholindustrin i Europa där konsumtionen är högst i världen och skadorna alltmer uppmärksammas. Förtäringen är på väg att sjunka i flera länder med stora överskott av exempelvis vin.

• I Sverige föll reklamförbudet i tidningar efter en dom 2004 i Marknadsdomstolen efter EU-utlåtande i Gorumetmålet. Riksdagen beslutade istället att “särskild måttfullhet“ måste iakttas och reklam bara får göras för dryck med högst 15 alkoholprocent, ska ha varningstexter och inte inriktas mot unga. Alkoholreklam är förbjuden i etermedier, men spritreklam i svensk TV som sänds via andra EU-länder kringgår reglerna.

• En stor Europastudie, det s.k. Elsa-projektet, medfinansierad av EU-kommissionen, har granskat 24 länders reklam och marknadsföring av alkohol. Slutsatserna som lades fram ifjol visar att exponering av alkoholreklam ökar ungdomars drickande och att alkoholbranschens egenkontroll inte fungerar.
/Drugnews

Etiketter:

Annonser