Tuffare tag väntar alkohol i Storbritannien

LONDON I ett remissförslag föreslår brittiska folkhälsoministern Dawn Primarolo fler skärpningar i alkohollagarna för att komma tillrätta med de ökande alkoholproblemen i landet och att alkoholindustrin inte följer gjorda överenskommelser.

Flera olika rapporter visar att alkoholindustrin inte följer de överenskommelser som slutits när det gäller hur alkohol ska marknadsföras och hur märkningen ska se ut. Bland annat finns det en överenskommelse från 1998 om att det ska finnas information om hur många “enheter“ alkohol en förpackning innehåller. Trots detta saknar 43 procent av de undersökta produkterna den informationen.

Folkhälsoministern (labour) varnar nu alkoholindustrin. Om det inte skärper sig innan årsskiftet så kommer informationen att bli obligatoriskt. Regeringen kan också göra det frivilliga regelverk som näringen åtagit sig att följa, obligatoriskt. Det handlar bland annat om att drycker ska erbjudas också i små glas, att begränsa olika typer av “happy-hours“-erbjudanden och att ställa krav på utbildning av personal.

Samtidigt med förslagen presenteras ny sjukvårdsstatistik som visar på en kraftig ökning av antalet patienter som skrivs in för alkoholrelaterade sjukdomar. De nya siffrorna, som räknar med betydligt fler diagnoser än tidigare statistik, visar på att sex procent, drygt 800 000, av alla inskrivningar inom sjukvården är kopplade till alkohol.

Regeringens förslag välkomnas av organisationen Alcohol Concern “Siffrorna som presenterats idag visar på de problem som anställda på golvet inom sjukvården och polis möter är betydligt större än vad många människor inser“, skriver organisationen i ett pressmeddelande. De påpekar också att den rapport som tagits fram av KPMG och som visar på att alkoholnäringen är dålig på att följa regler och överenskommelser stämmer väl med de undersökningar som Alcohol Concern tidigare presenterat.

Förslaget är ute på remiss fram till och med oktober. Om förslagen genomförs så kommer de, enligt BBC, att gälla i hela Storbritannien och inte bara i England.

Etiketter:

Annonser