200 000 för en löjromstoast

STOCKHOLM Vinimportören Bornicon & Salming AB får betala vite på 200 000 kronor sedan de brutit mot ett förbudsförläggande från Konsumentombudsmannen mot otillåtna bilder i sin reklam. Den fällda reklamen hade med en bild på en löjromstoast.

– Vi välkomnar domen och hoppas att branschen följer tingsrättens tydliga budskap. Samtidigt kommer vi självklart fortsätta att granska reklam för alkoholhaltiga drycker och agera om vi hittar nya överträdelser, säger Agneta Broberg, ställföreträdande Konsumentombudsman, i ett pressmeddelande.

Det är inte tillåtet att i annonser för vin visa annat på bild än vin och de råvaror som vin tillverkas av. I slutet av 2004 fick bolaget ett förbudsförläggande från Konsumentombudsmannen, KO, sedan de bland annat haft en annons med en bakgrund av glittrande vatten, fåglar och berg. Bolaget godkännde då förbudsföreläggandet.

När bolaget under förra året gjorde reklam för vin med en annons som innehöll en bild på en löjromstoast valde KO att stämma bolaget inför Stockholms tingsrätt.

I sin dom delar Stockholms tingsrätt KO:s uppfattning och slår fast att en löjromstoast inte är ett ”tillåtande element” i en annons för vin. Tingsrätten dömer också ut det vite på 200 000 kronor som KO:s förbud var förenat med.

Etiketter:

Annonser