Stinkande parfym i elegant förpackning

STOCKHOLM Illaluktande parfym. Det är något som lanserats inför årets Tobaksfria dag av A Non Smoking Generation för att visa på hur tobaksbolagen försöker locka unga att gilla ett visst varumärke.

Temat för årets Tobaksfria dag är totalförbud mot all marknadsföring av tobak, särskilt för att skydda ungdomar från tobaksbolagens påverkan.

A Non Smoking Generation lanserade därför i veckan parfymen Deception by Marlboro. Det är en elegant svart-vit flaska med typsnitt som på cigarettpaket, men med ett innehåll som luktar illa. Detta för att peka på hur tobaksbolag försöker få ungdomar att fastna för deras varumärken.

– Imagereklam, sponsrade fester och anlitande av kändisar är olika sätt att kringgå tobakslagarna och locka unga människor till en livsstil där rökning är i centrum, säger Fredrik Söderhielm, generalsekreterare på A Non Smoking Generation, till Tobaksfakta.

– Vi har därför valt att själva använda tobaksindustrins knep för att på ett provokativt sätt visa hur de arbetar för att påverka unga människor, säger han.

Etiketter:

Annonser