Allt fler känner till IOGT-NTO

STOCKHOLM Nykterhetsrörelsen IOGT-NTO blir allt mer känt bland allmänheten. Det visar en opinionsundersökning av Synovate Temo. “En förklaring är nog att vi driver kampanjer ute på gator och torg och syns mer i media i debatter om alkoholeländet“, säger Peter Moilanen på IOGT-NTO till Drugnews.

Just nu driver rörelsen en Vit-jul-kampanj och uppmanar vuxna att vara nyktra åtminstone julafton, juldagen och annandagen – för barnens skull. Organisationen syns ofta i debatter om alkoholskatter och hur alkoholkonsumtionen som ökat 30 procent senaste decenniet ska minskas.

Enkäten bland 525 tillfrågade visar att sju av tio tillfrågade spontant kan nämna det lite krångliga namnet på rörelsen (hela IOGT-NTO eller del av det), som intar en klart dominerande ställning bland nykterhetsorganisationer.

Mest känt är IOGT-NTO bland äldre, höginkomsttagare, och bland dem som röstar på kristdemokraterna, folkpartiet och vänstern. Minst känt är rörelsen i storstäder och bland ungdomar.

– Vi vill nå fler ungdomar genom en modernare kommunikation och bli ännu kaxigare i debatten, säger Peter Moilanen som är verksamhetsansvarig för rörelsens alkohol- och narkotikapolitiska arbete.

IOGT-NTO har alltså ökat sin igenkänningsgrad i undersökningarna sedan 2005, främst via reklam och media. Och samtidigt ökar medlemsantalet, rörelsen är med sina idag 47000 medlemmar kanske landets snabbast växande folkrörelse.

De som känner till och har en uppfattning om organisationen är oftast positiva. Bara tre procent är negativa. Enkäten visar även att varannan tillfrågad anser att alkohol är ett samhällsproblem – särskilt ungdomars drickande, rattfylleri och att alkohol leder till brott och våld oroar.

Etiketter:

Annonser