Köp inte ut till unga i Valborg!

STOCKHOLM Det är oftast inte ”Fula gubbar” som köper ut alkohol till minderåriga. Det är istället äldre kompisar och vuxna som vill vara schyssta. Inför Valborg drivs flera kampanjer mot tonårsfylleri i landet. Budskapet är köp inte ut!, langa inte! Polisens tipstelefon är 114 14.

Billig privatimporterade eller smugglad utländsk alkohol är också lättillgänglig – och säljs från garage, parkeringsplatser, bostäder eller servicebutiker. Sex av tio unga får lätt tag i utländsk sprit, fyra av tio unga har köpt illegal alkohol senaste året visade en Temo-undersökning ifjol.

I Kristianstad startade i måndags en kampanj mot svartspritslangning, ett stort problem ibland annat Skåne. ”I det här området säljs alkohol dygnet runt. Bland annat till 13-åringar”, står det på en av affischerna. Alkoholkommittén, polisen och kommunen samarbetar.
I Uppsala, Lund och på flera orter i Västmanland förbereds liknande kampanjer.

– Och vi fortsätter med insatser mot svartsprit på ytterligare orter under våren. Problemet med lättillgänglig utländsk alkohol bland ungdomar sprider sig i rasande fart runt landet, säger Håkan Wrede på Alkoholkommittén till Drugnews.

I Stockholm ska närpolisen från Valborg till skolavslutningen ha utökad bevakning i parker på Södermalm mot ungdomar och andra som nyttjar alkohol och narkotika.

Och tonårsföräldrar i huvudstaden har fått broschyren ”Det spelar ingen roll var alkoholen kommer ifrån”. I samordnad kampanj i tunnelbanan florerar bilder på personer som förser tonåringar med alkohol.
Och det är inte ”Fula gubben”, utan kompisens syskon, snälla gubben utanför Systembolaget eller godtrogna föräldrar. Nio av tio tonåringar kan få tag i alkohol på detta sätt.

– Studier visar att de ungdomar som bjuds på alkohol hemma är de som dricker mest utanför hemmet, säger Urban Dahlberg på Riksidrottsförbundet till Drugnews.
RF har tillsammans med IOGT-NTO bedrivit kampanjer med ”roliga knorrar” om ett allvarligt ämne vid Valborg, skolavslutningar och Halloween i flera år. Exempelvis med tecknaren Ulf Lundkvists hjälp. I år erbjuder man förebyggande material och affischer till bl a landets 68 idrottsförbund och 12 000 idrottsföreningar som har ungdomsverksamhet.

– Om vi med attitydpåverkan kan få unga att skjuta på alkoholdebuten några år, så får de ofta mindre liberala dryckesvanor i framtiden. Och slipper hamna i bråk, övergrepp, bli utnyttjade som alkohol kan leda till, säger Urban Dahlberg.
Man vill få vuxna att diskutera ungas alkoholvanor i sin omgivning och med sina barn. Och framför allt enas om att inte langa alkohol. Unga under 18 år ska inte använda alkohol.

Samma budskap går även Systembolaget ut med inför Valborg. I reklamkampanj i TV, tidningar, på nätsajter och lite senare även på bio.

– Ålderskontrollen och arbetet mot langning till ungdomar står alltid högt på dagordningen i Systembolaget. Att motverka alkoholmissburk bland ungdomar är en av våra viktigaste uppgifter. Inför Valborg och skolavslutningarna gör vi en särskild kraftsamling både genom insatser i media och i våra butiker, säger Mikael Wallteg, försäljningsdirektör och vice VD i Systembolaget.

Men även om Systembolaget skärpt kollen, så lyckas minderåriga köpa folköl själva i många butiker. Ett sexpack folköl motsvarar en flaska vin. I helgen kunde ungnykterister i köpkontroller köpa folköl i 29 av 100 kontrollerade butiker i Stockholm.

Trots vuxenvärldens insatser mot tonårsfylleri, så måste ungdomar få träffas och fira in våren.
– Där har kommunerna ett stort ansvar att ställa upp med resurser. Antalet fritidsgårdar har halverats på några år, samtidigt som krogars serveringstillstånd ökat. Unga vill träffas och det måste finnas drogfria alternativ som konserter och arrangemang där vi får skapa själva, säger Robert Damberg, ordförande i Ungdomens nykterhetsförbund, till Drugnews.

Etiketter:

Annonser