Riksdagsfolk kritiska till V&S-reklam

STOCKHOLM 100 av 128 riksdagsledamöter som svarat på en enkät från Ungdomens nykterhetsförbund tycker inte det är okey att statliga Vin&Sprit kringgår svensk lagstiftning när man marknadsför sina varor. ”Vi vill inte att regeringen säljer ut V&S, utan ser till att bolaget blir ett föredöme på marknaden”, säger Robert Damberg, UNF-ordförande, till Drugnews.

Undersökningen presenteras på Aftonbladets debattsida av Robert Damberg, UNF, och Anders Castberger, NBV. Åtta av tio av de riksdagsledamöter som svarade (alla 349 erbjöds delta) tyckte inte att det är ok att V&S inte följer rerklamreglerna.

År 2004 tog V&S fram en ny policy för ansvarsfull marknadföring. Där framgår att bolaget inte ska förekomma i exempelvis politiska, religiösa eller pornografiska sammanhang.
Men bolaget har ändå fortsatt med tvivelaktig reklam för sina alkoholdrycker. I somras annonserade man för storsäljaren Absolut Vodka i amerikanska Playboy. I Tyskland använde man en gata i Hamburg känd för prostitution i sina annonser på busskurer och i massmedier (”Absolut Herbertstrasse”).

Bolaget marknadsför sig återkommande mot svenska kunder genom TV3 som sänder från Storbritannien och därmed kan kringgå svenska regler för alkoholreklam. Och V&S:s dotterbolag Maxxium sponsrade förra året en bartendertävling på en gymnasieskola i Stockholmstrakten. Bolaget belades även med vite på en halv miljon kronor efter en vin-annons som bröt mot reglerna.

Under våren planerar UNF och NBV dessutom att i ett studiematerial visa på V&S:s tvivelaktiga marknadsföring i utvecklingsländer.

Artikelförfattarna Damberg och Castberger anser inte att staten ska sälja ut den statliga spritjätten. Något som dock nya borgerliga regeringen planerar och även nykterhetsrörelsen IOGT-NTO anser vore bra.

– Det vore att springa ifrån sitt ansvar. Det är bättre att istället staten intar en aktiv ägarroll, styr upp verksamheten och gör V&S till ett föredöme på marknaden. Och det har man ju uppenbart riksdagens stöd för, enligt enkäten, säger Robert Damberg.

• Drugnews: Men bör staten bestämma spelreglerna och samtidigt agera både domare och spelare på alkoholmarknaden?
– Jag tror att det kan bli värre om V&S blir ett privat företag och bara styrs av vinstintressen. Och staten måste ju kunna driva bolag som agerar på en öppen marknad, på liknande sätt som med Telia och Vattenfall, säger Damberg.

• Fotnot: Drugnews har förgäves sökt ansvariga för Vin&Sprit för en kommentar.

Etiketter:

Annonser