Avspark för nyktrare fotboll

SOLNA En ungdomssatsning inom fotbollen mot alkohol presenterades i tisdags på nationalarenan Råsunda. ”Bra satsning. Vill du nå elitnivån inom fotboll så går det inte kombinera med alkohol”, sade landslagets förbundskapten Lars Lagerbäck vid avspark för projektet IQ United. Landets kvarts miljon unga spelare och 35 000 tränare är målgrupp.

IQ United ska bli landets största fotbollslag med minst 5000 ungdomsklubbar med, hoppas Ann-Therése Enarsson som är vd för Systembolagets dotterbolag IQ-initiativet.
Tillsammans med Svenska fotbollsförbundet startar nu en kampanj med reklamfilmer i TV och informationsmaterial på nätet för att påverka normer och attityder inom fotbollsvärlden.

Vid en presskonferens på Råsunda i Solna berättade Enarsson att satsningen handlar om fotboll, skjuta på alkoholdebuten och unga killars och tjejers drömmar. En ny studie visar att barn och ungdomar som spelar fotboll ser tränarna som förebilder och att dessa bör avstå från alkohol på träningsläger och under turneringar.

Lag med spelare i 13-17-årsåldern som går med ska ställa upp på att alkohol och fotboll inte hör ihop, inte acceptera alkohol på läger eller att tränare eller spelare är bakfulla vid matcher och träningar. Då får de bära ett särskilt IQ United-märke och får chans att vinna resor.

Det finns undersökningar i Örebro som visar att föräldrar som går samman med gemensamma regler kan halvera alkoholproblem bland sina tonåringar. Och tränarna är viktiga förebilder som ska fångas upp med särskilt informationsmaterial och tidningen Taktik (tillsammans med magasinet Offside).

Samtidigt finns det forskare som menar att inom lagidrotten sups det mer. Det är inget som dock Enarsson, Lars Lagerbäck eller Magnus Andersson, projektledare på Fotbollförbundet, vill tillstå.
– Visst är alkoholfrågan kanske inte högst upp på agendan i de flesta klubbar, men det är på väg att vända – 60 procent av klubbarna har nu en aktiv drogpolicy, sade Magnus Andersson som är med och driver projekten Handslaget och Mål utan alkohol tillsammans med riksidrottsförbundet, alkoholkommittén och nykterhetsrörelsen IOGT-NTO.

• Drugnews: är det inte ett bekymmer att varna unga för alkohol samtidigt som Svenska fotbollsförbundet sponsras av bryggerier och elittränare gör reklam för öl?
– Ja, det är ju upp till varje förening och tränare om de ställer upp på sådant, men visst, inte gör det vårt arbete lättare, svarade Magnus Andersson.

Lars Lagerbäck kallar det för ”dubbelmoral” när man medverkar i säljkampanjer, om än för lättöl.
– Och jag lägger mig inte i spelarnas privatliv, men dels krävs det full koncentration på elitnivå, dels är vi är alla förebilder för de yngre. En hel del har nog en del kommit i kontakt med alkohol genom idrotten, men jag tror att det blivit bättre och vi talar mer om problemen idag, sade Lagerbäck som är beredd att även låta landslaget stödja ungdomssatningen och bära IQ Uniteds märke.

Han tillstod dock att landslaget ibland efter matcher kan tillåtas ta ett glas vin eller öl i samband med måltider. Sedan övergick alltmer frågorna till om Zlatan eller Allbäck ska medverka i kommande tränings- och kvalmatcher.

• IQ-initiativet startades för ett år sedan och ska verka för ”smartare” förhållningssätt till alkohol. bland annat lyfts goda exempel fram för att minska alkoholkonsumtionen.

Etiketter:

Annonser