Snusprotest vid bolagsstämma

STOCKHOLM ”Grattis alla aktieägare! Aldrig har så många unga flickor och pojkar börjat snusa.” Med sådana fejkade affischer möttes aktieägare utanför Swedish Matchs bolagsstämma i torsdags. Det var en protest från A Non Smoking Generation mot företagets marknadsföring till ungdomar.

– Swedish Match gör stora vinster genom att på ett cyniskt sätt locka barn in i tobaksmissbruk, säger Fredrik Söderhielm, generalsekreterare i A Non Smoking Generation, till Tobaksfakta.

Tillfälliga affischer i centrala Stockholm och vid Mässhallarna i Älvsjö, där bolagsstämman hölls, hade satts upp. En annan affisch med en pil mot en flicka på en pall framför hade texten: ”Här är vår nya kund”.

I takt med att cigarrettrökning minskar i västvärlden och i Sverige, så har Swedish Match ökat snusförsäljningen istället. Produkten är viktig för tobaksföretaget som har 96 procent av svenska marknaden.

Uppåt en miljon svenskar snusar idag, särskilt unga flickor lägger allt oftare in en prilla. Hälsoproblemen är omtvistade, företaget kritiseras för att lansera snus som ett hälsosamt alternativ till att röka.

Etiketter:

Annonser