Finsk minister lovar skärpt alkoholreklamlag

STOCKHOLM Finlands omsorgsminister Liisa Hyssäla lovar en skärpt alkoholreklamlag, ett besked som välkomnas av den svenska folkhälsoministern Morgan Johansson.

TV4 har startat sändningar från Finland, bland annat för att kunna sända under landets liberalare reklamlagstiftning.

– Vi behöver gemensamma åtgärder. Vår fiende, alkohol och tobak, är så stor och farlig att vi behöver alla andra krafter.

Det sade Finlands omsorgsminister Liisa Hyssälä i samband med det partnerskapsmötet för Partnership in Public Health and Social Well-being i Stockholm i fredags.

Temat för mötet var hälsa och välmående för unga människor och frågor som diskuterades var bland annat hiv/Aids, tobak, övervikt och alkohol. Drugnews fick möjligheten att ställa några frågor till Sveriges folkhälsominister Morgan Johansson och hans finska kollega omsorgsminister Liisa Hyssälä.

•Drugnews: Har ni diskuterat några konkreta åtgärder som internationella för att komma tillrätta med de problem alkohol orsakar för barn?

Morgan Johansson: Vi har diskuterat de olika förebyggande program, som naturligtvis skiljer sig mellan länderna.

– Vi har i Sverige alltid haft olika sorters program och kampanjer för att höja debutåldern. Under de senaste åren har vi varit framgångsrika. För första gången på många år ser vi att andel 15-åringar som har druckit eller dricker ofta har vänt ned. Det är bara ett exempel på erfarenheter som vi delar med oss av för att se vilka åtgärder som kan vidtas.

Frågor om skatter och marknadsföring av alkohol är alltid med i diskussionen. Och jag tror inte att någon av oss tycker om den skattekonkurrens som nu sker mellan länderna i EU, även vi bör komma ihåg att detta samarbete inte bara är för medlemmar i EU.

•Drugnews: Ett av problemen är regelshopping när det gäller alkoholreklam. Ett av de större svenska tv-bolagen ska sända från Finland för att dra nytta av mindre stränga regler. Är detta något som har diskuterats?

Morgan Johansson: Inte än, men kanske nu.

Liisa Hyssälä: I Finland har vi nu beslutat att gör något mot reklamen. Jag är ordförande i den grupp som ser över saken och efter februari kanske vi har beslut om att på något sätt begränsa reklamen som är riktad mot unga människor och barn.

Morgan Johansson: Jag tycker att det arbete ni gör i Finland är mycket bra. Jag tycker också att det bör breddas till en diskussion också inom EU. I Sverige har vi eproblemet att TV3 och Kanal 5 sänder från London och drar nytta av deras regler för marknadsföring och går vid sidan av vårat starkare regelverk för tv-reklam.

– Vi har nu, äntligen, fått en större diskussion om alkohol inom den Europeiska unionen. En process som har fått bränsle av kommissionens strategi för att minska alkoholskadorna.
Vi har från Sverige varit drivande i att få tillstånd strategin. Vi borde ha starkare europeiska regler för vad som får sändas, till exempel att alkoholreklam inte ska få riktas till barn. Vi har det för tobaksområde sedan lång tid, sade folkhälsoministern.

Fotnot: Northern Dimension Partnership in Public Health and Social Well-being är ett internationellt initiativ för att förbättra hälso och sociala levnadsförhållanden i det område som omfattas av den “nordiska dimensionen“, det vill säga framför allt nordöstra Europa.
Läs mer på webbplatsen: www.ndphs.org

Etiketter:

Annonser