Höstkampanj mot illegal alkohol

STOCKHOLM Alkoholkommittén får 15 miljoner kronor för att i höst dra igång en stor kampanj mot illegal spritförsäljning till ungdomar. “Det finns de som hänsynslöst för egen vinning säljer alkohol direkt ur bakluckan från bilen till 13-14-åringar“, säger kanslichef Håkan Wrede till Drugnews.

I juli skärptes alkohollagen mot illegal hantering av alkohol, bland annat är det numer otillåtet att förvara alkohol i butiker och straffet för grov vidareförsäljning har skärpts till max sex års fängelse. Något som Alkoholkommittén uppmärksammat i annonser i sommar.

Från oktober fortsätter kommittén – tillsammans med reklambyrån TBWA – med en kampanj riktad till vuxna för att fokusera på att en del av den omfattande införseln av alkohol från andra länder langas vidare till ungdomar och andra.
– Det är ju främst tull och polisens uppgift att stoppa detta, men vi vill även bidra och ge skjuts genom attitydpåverkan. När det nu inte verkar blir något förslag om ändrad alkoholskatt så blir informationsinsatser till allmänheten kanske ännu viktigare, säger Håkan Wrede på Alkoholkommittén.

Har dyra informationskampanjer någon verkan då? kan man undra.
En kampanj på 1990-talet mot svartsprit (med bland annat bilder på råttor i munnen) hade enligt mätningar stävjande inverkan på hembränning och storskalig smuggling, enligt Wrede. Och en Internet-kampanj nyligen riktad till tonårsföräldrar med budskapet att inte bjuda barn på alkohol nådde två av tre i målgruppen.

• Stöd till andra alkoholförebyggande insatser gav regeringen också på torsdagen. Bl a projekt i Jönköpings (900 000 kr), Gävleborgs (675 000 kr) och Kronobergs län (80 000 kr) för utbildning av krogpersonal för att beivra överservering och alkoholrelaterat våld.

Etiketter:

Annonser