TV 4 flyr svenska alkoholreklamregler

STOCKHOLM När TV 4 i höst startar en ny tv-kanal, TV 4 Fakta, väljer man att sända från Finland. Orsaken är att man vill utnyttja de liberalare reglerna för bland annat alkoholreklam som gäller i där. Folkhälsoministern och kulturministern är kritiska till att kanalen utnyttjar kryphålen.

Nya kanalen TV 4 Fakta drar igång nästa vecka och sänds via systerkanalen MTV3 i Finland. TV 4:s vd Jan Scherman säger till Svenska Dagbladet att det finns flera fördelar med att sända från Finland. Kanalen kan sända ungefär 50 procent mer reklam, det blir fritt fram för reklam för öl och vin och de finska reglerna är också mer tillåtande när det gäller sponsorskyltar i tv-program.

Och det kommer knappast att stanna vid en kanal.
– Om styrelsen säger ja ska vi lansera ytterligare 2-3 nya kanaler i Finland nästa år, säger Jan Scherman.
Jan Scherman påpekar att de nya kanalerna har nordiska ambitioner och att man därför vill sända dem från ett land med “normalt regelverk“.

Både folkhälsominister Morgan Johansson och kulturminister Leif Pagrotsky är kritisk till TV4:s sätt att kringgå de svenska reklamreglerna genom att sända från Finland.
– Jag kan konstatera att de utnyttjar en svaghet i det europeiska regelverket. Man kan kringgå nationella lagar, vilket är väl känt sedan tidigare. Det pågår ett intensivt arbete i EU för att göra något åt detta, säger Leif Pagrotsky till SvD.

Av de stora kommersiella kanalerna är de bara TV 4 som sänder från Sverige och ska därför följa svensk lagstiftning. Den markbundna kanalen – som ändå ofta kritiseras för att marknadsföra alkoholdrycker i sina program – har av regeringen fått förlängt sändningstillstånd till januari 2008.

Många satellitkanaler, bland annat Kanal 5 och TV 3, sänder från Storbritannien och följer brittiska reklamlagar. Granskningsnämnden för radio och tv har tidigare ansett att Kanal 5 borde stå under svensk tillsyn, men dess brittiska motsvarighet, Ofcom, har avvisat detta.

Etiketter:

Annonser