Systemet storsatsar på måttlighet

STOCKHOLM Systembolaget ska bilda ett dotterbolag som har målet att genom attitydpåverkan på sikt ska minska svenskarnas alkoholkonsumtion och därmed skadorna. Hela 100 miljoner kronor kostar femårssatsningen som ska bekostas av moderbolagets dryckesförsäljning.

Lanseringen är inte en ny ”Spola kröken”-satsning som på 1980-talet, utan snarare en måttlighetskampanj – utan pekpinnar.
–Bakgrunden är ju de ökade alkoholproblemen och det ökande drickandet vi har fått i Sverige under de senaste åren. Vi vill hjälpa till och dra ett strå till stacken för att få ett intelligentare, vettigare, måttligare drickande, säger presschefen Björn Rydberg till SR Ekot.

På tisdag ska Systembolaget presentera sin nya satsning och vem som blir verkställande direktör i dotterbolaget som ska drivas helt självständigt. Redan under våren ska måttlighetskampanjen dra igång.

Systembolaget har i sitt uppdrag en dubbel roll, dels sköta detaljhandelsmonopolet och dra in alkoholskatter till statskassan, dels måna om en restriktiv alkoholpolitik och upplysa om en god dryckeskultur.
Forskning har dock visat att informationskampanjer har en begränsad roll och att pris och tillgänglighet har större betydelse för konsumtionen.

Etiketter:

Annonser