Fransk kampanj ska minska drickandet

PARIS I en ny kampanj vill det franska hälsoministeriet få invånarna att minska sin alkoholkonsumtion. Uttrycket “måttlig“ konsumtion överges. Kampanjen inriktas inledningsvis till medelålders storkonsumerande män, senare även till bland annat gravida kvinnor.

Från den 14 november kommer fransmännen att mötas med TV-reklam med temat “Alkohol – din kropp kommer ihåg“. Syftet är att de som dricker ska dra ned på sin konsumtion, enligt nyhetsbyrån AP.

Målgruppen i kampanjens första skede är framförallt medelålders franska män. De dricker oftare och mer än kvinnor. Alkoholen står för ett av sju dödsfall bland franska män, medan andelen för franska kvinnor är en på 33.

I nästa skede av kampanjen kommer man dock att inrikta sig mer mot kvinnor och framför allt gravida. Budskapet är att alkohol, även vid låga doser, kan ha allvarliga konsekvenser för fostret och barnets hälsa.

I den nya kampanjen överger det franska hälsoministeriet uttryck “måttlig alkoholkonsumtion“ och går istället ut med tydliga gränser. Inte mer än tre glas per dag för män och två för kvinnor.

Enligt hälsoministeriet lyckas inte begrepp som drick med måttlighet inte nå de personer som dricker för mycket. När det gäller alkohol och graviditet blir budskapet “noll alkohol under graviditeten“.

Kampanjen har redan kritiserats av organisationen för franska spritproducenter, La Fédération française des spiritueux. Man anser att det endast är spritdrycker som visas som exempel i tv-reklamen. Annonserna är dock tydligt utformade så att de både visar öl, vin och sprit.

• Alkohol leder varje år till omkring 45 000 dödsfall i Frankrike. Vilket gör det till den näst vanligaste undvikbara dödsorsaken i landet, endast tobak dödar fler. Alkoholen leder också till att ungefär 2 000 franska barn med allvarliga alkoholskador föds varje år.

Fotnot: • Mer information om franska alkoholkampanjen finns på hemsidan för l’Institut national de prévention et d’éducation pour la santé.
http://www.inpes.sante.fr

Etiketter:

Annonser