Skärpta brittiska tv-regler för alkoholreklam

LONDON Skärpta regler för alkoholreklam i TV är på gång i Storbritannien. Det skulle påverka även kanaler som TV3 och TV5 som sänder via London.

Office of Communications, Ofcom, den myndighet som reglerar bland annat tv-reklam i Storbritannien, har presenterat förslag om skärpta regler för alkoholreklam. Om reglerna skärps kommer det direkt att påverka också den reklam som riktas till svenska konsumenter eftersom flera tv-kanaler, bland annat TV3 och TV5, sänder ifrån Storbritannien och därmed omfattas av Ofcoms regelverk.

Ofcoms förslag innebär bland annat att det i alkoholreklam inte ska få förekomma stjärnor, tecknade figurer, djur eller musik som kan verka lockande för tonåringar. Det ska inte heller få förekomma kopplingar mellan alkohol och sex. Däremot ska det vara möjligt att visa reklam med ”mogna etablerade par”.

Ofcom föreslår inte bara skärpningar, till skillnad mot hur det är idag föreslår man att det ska vara tillåtet att visa människor som dricker på arbetet och barn och tonåringar ska få förekomma om de ”ingår i en familj som äter och umgås lugnt och ansvarsfullt”.

Sammantaget räknar dock Ofcom med att de föreslagna ändringarna skulle leda till en kraftigt förändrad ton i tv-reklamen för alkoholdrycker.

Ofcoms förslag har varit ute på remiss och fått kritik bland annat från alkoholindustrins Portman group som anser att förslagen är ”onödigt restriktiva”.

Bakgrunden till de nya förslagen är den brittiska regeringens strategi för att minska alkoholskadorna och ny forskning som enligt Ofcom visar att alkoholreklam påverkar ungdomars attityder till alkohol. Ett beslut om eventuella ändringar och hur de då kommer att utformas väntas före årsskiftet.

Fotnot: Den som anser att tv-kanaler som sänder från Storbritannien bryter mot regler kan redan idag enkelt anmäla inslaget via ”allvarliga klagomål”.

Etiketter:

Annonser