Ny bok om berusning till salu

UMEÅ – Alkoholföretagen vill synas i positiva sammanhang, därför sponsrar man sportarrangemang och musikkonserter.
Det säger Stig Helling, psykolog och drogforskare i Uppsala.
Han är aktuell med en ny bok om alkoholreklam.

Författaren presenterade sin nya bok ”Berusning till salu” på en presskonferens arrangerad av nykterhetsrörelsen IOGT-NTO i Umeå i torsdags. I boken beskriver han bland annat hur det svenska alkoholreklamförbudet för tryckta medier tvingades bort förra året, efter den s.k. Gourmetdomen.

– Alkoholreklam är inte någon svensk företeelse, utan förekommer i många andra länder, inledde Stig Helling presskonferensen i Ordenshuset.

Han delar upp länder i tre grupper: fritt fram för försäljning och alkoholreklam, olika grader av restriktioner på området eller totalförbud mot alkoholreklam. Ett belysande exempel är fotbolls-VM i Frankrike där alkoholreklam inte tilläts, men i Norge
gjorde man ett undantag från rådande förbud vid hockey-VM.
– Alkoholföretagen vill synas i positiva sammanhang, därför sponsrar man
sportarrangemang och musikkonserter, sade Stig Helling.

Det finns starka orsaker bakom alkoholreklamen – att uppmuntra till konsumtion, hindra människor som konsumerar att sluta och att få konsumenterna att byta till ett annat märke.

– Reklam är en svårgripbar företeelse, något som det är svårt att vara säker på, eftersom många olika faktorer påverkar, konstaterade Stig Helling.
Som exempel nämnde han vinspalter i tidningar och såpoperor på TV. Undersökningar i Nordamerika visar att de ungdomar som ser mycket reklam debuterar tidigare och konsumerar mer alkohol.

• Fotnot: Svenska riksdagen ska inom kort ta ställning till ett regeringsförslag till skärpning av alkoholreklamen. Bland annat förslag om varningstexter i reklamen, förbud rikta sig till unga under 25 år, försvåra att använda samma namn för drycker med olika alkohalt vilket även skulle stoppa viss lättölsreklam.

• ”Berusning till salu – om alkohol och reklam” (86 sidor) av Stig Helling ingår i IOGT-NTO:s rapportserie om alkohol- och narkotikapolitiska frågor.

Etiketter:

Annonser