Striktare regler för alkoholreklam föreslås

STOCKHOLM. Öl- och vinannonser får ej rikta sig till barn och unga under 25 år, inte ha personbilder, och måste innehålla varningstexter. Det föreslår regeringen i en lagrådsremiss om skärpta regler för alkoholreklam.

Annonsernas storlek får inte vara större än en tabloidsida eller strida mot vad som kan anses som “god sed“.
“Grundläggande i det alkoholskadeförebyggande arbetet är att vi försöker begränsa tillgängligheten, inte minst för barn och ungdomar, men vi måste också bli bättre på att använda de andra alkoholpolitiska instrumenten som står till vårt förfogande. Ett viktigt sådant instrument är att ytterligare begränsa möjligheterna att göra reklam för alkohol“, säger folkhälsominister Morgan Johansson i en kommentar.

Förslaget vill även begränsa indirekt reklam för starköl och sprit genom använder samma produktnamn på olika alkoholstarka drycker. Med det vill man främst komma åt reklam för färdigblandade drinkar, “alkoläsk“, som samtidigt profilerar exempelvis vodkamärken. Men effekten blir att även lättölsreklam drabbas.

Lagrådsremissen är resultatet av ett samarbete mellan regeringen, vänsterpartiet och miljöpartiet. Det har tagits fram för att skärpa de regler som i hast togs fram förra våren då annonsförbudet försvann efter tolkning av EU-regler i den s.k. Gourmetdomen.
Från att ett tag även spritannonser förekom, så infördes reklamgräns för drycker om högst 15 volymprocent.

Etiketter:

Annonser