Fritt fram för alkoholreklam i tidningar

(uppdat 14:40)(Drugnews/SL)
STOCKHOLM Förbudet mot alkoholannonser i tidningar hävs. Detta är innebörden av en dom i Marknadsdomstolen på onsdagen. Domstolen fastställer tingsrättens tidigare friande dom av branschtidningen Gourmet som infört alkoholannonser.

Domen är ett nederlag för Konsumentombudsmannen som stämt bland andra Gourmet, Svenska Dagbladet och tidningen Moderna Tider.

Marknadsdomstolen finner i likhet med tingsrätten att “annonsförbudet – när skyddssyftet ställs mot förbudets betydelse som handelshinder enligt artiklarna 28 och 49 i EG-fördraget – måste betecknas som alltför långtgående och därmed oproportionell i EG-rättslig mening. Konsekvensen härav är att det föreligger hinder mot att i målet tillämpa det av KO åberopade förbudet mot alkoholreklam i kommersiella annonser i tidningar“ enligt alkohollagen, skriver domstolen i sin slutsats.

Frågan om ett mer begränsat förbud, exempelvis enbart gälla spritdrycker, skulle bättre överensstämma med EU-regler har berörts men inte prövats.
Att införa ett nytt reklamförbud kräver ändringar i lagen, fastslår Marknadsdomstolen.

Annonsföreningens vd Anders Eriksson finner domen “principiellt viktig“ och tror att främst tidskrifter blir vinnare. Han beräknar i en kommentar till SR:s Ekoredaktion att alkoholreklam i tidningar kan komma tillföra cirka 150 miljoner kronor brutto per år till reklammarknaden.

”Syftet med dessa stora reklaminköp är naturligtvis en ökad alkoholförsäljning som kommer att dels leda till ökade samhällskostnader, dels förvärra många människors sociala situation”, säger Marianne Samuelsson, ordförande för Hela Människan, kyrkornas sociala arbete.
Hon anser det upprörande att EG-rätten lägger hinder för en aktiv svensk alkoholpolitik.

Även nykterhetsrörelsen är inte oväntat besviken över domen:
“Vi har den högsta alkoholkonsumtionen i Sverige på över hundra år. Skadorna skjuter i höjden. Om inte rättsväsendet har bättre koll än så här, så blir ansvaret så mycket större på politikerna“, säger Åsa Hagelstedt, kommunikationsansvarig hos IOGT-NTO.

Nykterhetsbasen Sven-Olov Carlsson kräver nu att regeringen snabbt med en proposition föreslår var gränsen för marknadsföring av alkohol ska gå. Alkohollagen gäller ju i övrigt och pläderar exempelvis “särskild måttfullhet“.
“Dessutom borde EU ge enskilda medlemsländer rätt att ha en högre målsättning på alkoholområdet för att värna folkhälsan, på samma sätt som om tobak“, säger Carlsson till Drugnews.

Fotnot: Domen i Marknadsdomstolen berör tryckta medier. Förbudet för TV-, radio- och utomhusreklam för alkohol kvarstår.

• Marknadsdomstolens dom.

Läs mer i Drugnews:
“Reservplan finns om spritreklamförbudet faller“

Etiketter:

Annonser